Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 350 | 19-30

Article title

Psychologiczne koszty ponoszone przez nabywców

Authors

Content

Title variants

EN
Psychological costs of buyer behavior

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł poświęcony jest problematyce kosztów ponoszonych przez nabywców, ze szczególnym uwzględnieniem kosztów psychologicznych. Celem opracowania jest ukazanie teoretycznego sensu kategorii kosztów psychologicznych, jak również przedstawienie źródeł i sposobów ich powstawania. Rozpoznawanie tej kategorii pojęciowej może posłużyć organizacjom w lepszym zrozumieniu i wyjaśnieniu mechanizmów kształtujących zachowania nabywców, a także w opracowaniu programów działań służących łagodzeniu negatywnych konsekwencji ponoszonego przez konsumentów w sytuacji nabywczej dyskomfortu psychicznego.
EN
Costs that consumer bear before, during and after purchase, are one of the key factors that influence consumer behavior and the buying process. The main objective of the work is to analyze the nature of psychological costs of buyer behavior. The work provides a theoretical basis for analyzing the psychological costs. The source of occurring that costs category will be also discussed. Knowledge of that theoretical construct can help the organization to better understand the mechanism of consumer behavior. It can also help to create a sustainable relationships with consumers, as well as can be potentially important source of competitive advantage.

Year

Volume

350

Pages

19-30

Physical description

Contributors

  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Kolegium Zarządzania i Finansów. Katedra Rynku, Marketingu i Jakości

References

  • Armstrong G., Kotler Ph. (2012), Marketing. Wprowadzenie, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Doyle P. (2003), Marketing wartości, Wydawnictwo Felberg, Warszawa.
  • Engel J.F., Kollat D.T., Blackwell R.D. (1968), Consumer Behaviour, Holt, Reinhart & Winston, New York, za: L. Rudnicki (2000), Zachowanie konsumentów na rynku, PWE, Warszawa.
  • Frąckiewicz E., Marciniak B. (2018), Finansowe i pozafinansowe koszty zachowań zakupowych w świetle wartości dla klienta, „Marketing i Rynek” (w opracowaniu).
  • Garbarski L., red. (2011), Marketing. Koncepcja skutecznych działań, PWE, Warszawa.
  • Kotler Ph. (1994), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa.
  • Ratajczak Z. (1996), Stres. Radzenie sobie. Koszty psychologiczne [w:] I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Katowice, s. 65-87.
  • Ratajczak Z. (2007), Psychologia pracy i organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Ratajczak Z., red. (1989), Psychologiczne koszty aktywności człowieka, Psychologiczne Problemy Funkcjonowania Człowieka w Sytuacji Pracy, nr 8(17), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  • Strelau J. (1985), Temperament, osobowość, działanie, PWN, Warszawa.
  • Strelau J. (1996), Temperament a stres: Temperament jako czynnik moderujący stresory, stan i skutki stresu oraz radzenie sobie ze stresem [w:] I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 88-132.
  • Strelau J. (2006), Psychologia, Podręcznik akademicki, tom 2, GWP, Gdańsk.
  • Verhallen T.M.M., Pieters R.G.M. (1984), Attitude Theory and Behavioral Costs, “Journal of Economic Psychology”, Vol. 5, s. 91-117.
  • Zeithaml V.A., Berry L.L., Parasuraman A. (1996), The Behavioral Consequences of Service Quality, “Journal of Marketing”, Vol. 4, s. 31-46.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-8611

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-2f9f9f2f-1a4d-4f77-820c-37d33a05ff7f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.