Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 316 | 136-146

Article title

Formaty handlu detalicznego w Polsce w ocenie konsumentów

Content

Title variants

EN
Retailing formats in Poland in consumers' opinion

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule podjęto kwestię funkcjonowania poszczególnych formatów handlu detalicznego z perspektywy ocen konsumentów. Badaniu poddano tak tradycyjne, jak i nowoczesne formaty handlu, poddając ocenie ich liczbę, lokalizację, poziom cen, jakość oferowanych produktów, poziom obsługi klientów, godziny otwarcia oraz dostępne formy płatności. Przedstawiono także najbardziej oczekiwane przez konsumentów zmiany w polskim handlu detalicznym. Podstawy źródłowe opracowania stanowi literatura przedmiotu, raporty i dane instytucji badawczych oraz wyniki własnych badań pierwotnych. Zamieszczone w artykule wyniki badań wskazują, że najwyżej ocenianym przez konsumentów formatem handlu są sklepy specjalistyczne oraz hipermarkety. Najniżej zaś supermarkety oraz targowiska i bazary. W opinii konsumentów w ich miejscach zamieszkania brakuje najbardziej sklepów specjalistycznych. Zbyt dużo jest natomiast sklepów dyskontowych. Najbardziej oczekiwaną przez konsumentów zmianą w handlu detalicznym jest zwiększenie liczby usług dodatkowych oferowanych przez placówki handlowe.
EN
The article focuses on functioning of particular retailing formats from consumers’ view. The objects of the research were traditional, as well as modern forms of trade. The evaluated specifications are: their number, location, price level, quality of products, customer service, opening hours and available forms of payment. The article presents also the most awaited changes in polish retail trade. The source foundations for this article constituted by the source literature, reports and data from research institutions and the results of field research ran within the research project titled: ‘Retail trade and services in Poland − consumer’s perspective’ conducted in 2016. The presented results point, that the most highly evaluated forms of trade are specialised stores and hypermarkets. Markets and bazaars are the worst evaluated forms of trade. In consumers’ opinion, there is a lack of specialised stores in their place of residence, whereas there are too many discount stores. The most awaited change in polish retail trade is increase the number of additional services offered by shops.

Year

Volume

316

Pages

136-146

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Wydział Ekonomii. Katedra Rynku i Konsumpcji

References

  • Grauer P., Kulig M., Kuskowski P., Matusik M. (2015), Na rozdrożu. Wyzwania i priorytety sieci spożywczych w Polsce, KPMG, Warszawa.
  • Jaciow M., Kolny B., Maciejewski G., Mikołajczyk B., Wolny R. (2015), Services in Europe - Diagnosis and Development Perspectives, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
  • Kucharska B., Kucia M., Maciejewski G., Malinowska M., Stolecka-Makowska A. (2015), The Retail Trade in Europe - Diagnosis and Future Perspectives, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
  • Maciejewski G. (2016), Purchasing Places of Consumer Goods in Selected European Countries, "Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia", nr 15(2), Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • Marak J. (2000), Ekonomika handlu, Wydawnictwo Continuo, Wrocław.
  • Momot R. (2016), Rynek detalicznego handlu spożywczego w Polsce, Fundacja Republikańska i Polska Izba Handlu, Warszawa.
  • Rynek wewnętrzny w 2014 r. (2015), GUS, Warszawa.
  • Szalonka K. (2013), Zachowania nabywców na rynku detalicznym w Polsce, "Handel Wewnętrzny", nr 1-2.
  • Szalonka K., Ullrich G. (2013), Kierunki rozwoju formatów handlu detalicznego w Polsce i w Niemczech, "Zeszyty Naukowe", nr 776, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • [www1] http://retailnet.pl: A. Radecka, Rynek operatorów spożywczych - formaty, trendy i wyzwania (dostęp: 20.05.2016).
  • [www2] http://retailnet.pl: K. Łabuz, Modernizacje popularniejsze niż nowe budowy (dostęp: 20.05.2016).
  • [www3] http://franczyzawpolsce.pl: S. Karcz, P. Plutecki, Przyszłość handlu detalicznego w Polsce należy do średnich powierzchni (dostęp: 20.05.2016).
  • [www4] http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35771,14886806: M. Gołębiowska-Szuchta, Zakupy w Biedronce to już nie obciach. Gdzie kupujemy? (dostęp: 25.04.2016).
  • [www5] http://next.gazeta.pl/next/7,151243,19771981: J. Sosnowska, Polacy na zakupach - kobiety kupują w Selgrosie, mężczyźni w Kauflandzie (dostęp: 25.04.2016).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-8611

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-8bda1450-9eeb-4feb-9218-164d7ba87f66
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.