Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 15 | 54-66

Article title

Obraz wycięty z widoku. O symbolicznym znaczeniu kadru

Content

Title variants

EN
Images Cut out from Views: on the Symbolic Meaning of Frames

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The key element in the form of photography is the frame. It reveals the potential for expression, which is still very little known. Because of the obvious fact, that still frame is manipulated, practitioners and theoreticians of photography do not give it due attention. However, it is in the process of manipulation, that the three dimensional views become flat pictures. At the beginning of its history, photographs were different from paintings and graphic pieces because the new medium included cut-outs from views. Frames are the metonymy of photography. When it is used in a symbolic way, the photograph gains symbolic meaning. This innovative way André Kertész photographs considered photographs in that innovative context. Frames became metaphors of the human life and the human perception of the world, which occurring in the segment of space -analogous to the frame. Photo-frame is a symbolic sign and it shows a fragment cut from an entity. In this sense, photographs may also be used in transferred as el- ements of different forms of art. Stanislaw Dróżdż (1939-2009) used photographs in that particular context. He produced his concrete poems from the elements of different texts. It was his original idea and was connected with the aesthetics of concrete poetry. In conclusion: frames should be considered as specific forms in photographic art. They should not be only analyzed in the inter-disciplinary context.

Keywords

Contributors

References

  • 1 Hans Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Universitas,
  • Kraków 2007.
  • 2 Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1996, s. 801.
  • 3 Słownik wyrazów obcych. Wydanie nowe, PWN, Warszawa 1997, s. 508.
  • 4 Kadruj z głową. Poradnik dla użytkowników aparatów kompaktowych, [autorzy m.in.:] Paweł Duma i Leszek Szurkowski, Nikon Polska Sp. z o.o., Warszawa 2008.
  • 5 http://www.ruszwyobraznie.pl/kadrowanie.php dostęp 21 września 2012.
  • 6 Jak kadrować zdjęcia? Czyli słów kilka o prawidłowej kompozycji http://dofoto. pl/jak-kadrowac-zdjecia/ dostęp 21 września 2012.
  • 7 Wielki słownik wyrazów obcych PWN pod red. Mirosława Bańki, PWN, Warszawa 2003, s. 583.
  • 8 Carl Chiarenza, Szkice do całościowej historii obrazowania, „Obscura” nr 5, 1987, s. 23–24. Tak w polskim tłumaczeniu: „niewiarygodny dowód przywiązania” zamiast „dowód niewiarygodnego przywiązania”.
  • 9 Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, przekład Jolanta Mach, Gdańsk 2004, s. 272.
  • 10 Martin Kemp, Seen / Unseen. Art, Science, and Intuition from Leonardo to the Hubble Telescope, Oxford University Press, 2006, s. 264.
  • 11 Stanisław Dróżdż: 1939-2009. Poezji konkretnej tego artysty poświęcony jest w całości 10 numer „Dyskursu” (2010 rok). Prace można obejrzeć na stronie http://www.drozdz.art.pl/
  • 12 Poezja konkretna to twórczość artystyczna na pograniczu poezji i sztuk pięknych; utwory są zarazem tekstem i obrazem. Rozwijała się na świecie, tworząc międzynarodowy ruch poezji konkretnej, od połowy lat 50. XX wieku do lat 70. Jednym z poetów-konkretystów był Václav Havel.
  • 13 Prace Jiři’ego Šiguta dostępne są na stronie http://www.artlist.cz/?id=551
  • 14 Prace Aleksandry Mańczak znajdują się na stronie http://www.manczak.
  • com.pl/

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-96cd7ab8-c2c5-4afb-ac99-2920871fd410
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.