PL
Współcześnie oczekuje się, że audyt wewnętrzny będzie tworzył wartość dla organizacji przez wykonywanie zadań atestacyjnych i doradczych. Jednak wcześniejsze badania wykazały, że audyt wewnętrzny nie zawsze osiąga swoje cele. Niniejszy artykuł ma na celu omówienie podstaw teoretycznych do badania roli kierownictwa wyższego szczebla i komitetu audytu w tworzeniu przez audyt wewnętrzny wartości dla organizacji. Z analizy literatury wynika, że audyt wewnętrzny w Polsce nie zawsze tworzy wartość dla organizacji. Na tę wartość mogą mieć wpływ: wsparcie kierownictwa wyższego szczebla oraz działania komitetu audytu. Przyszłe badania powinny skoncentrować się na tym, które działania kierownictwa wyższego szczebla i komitetu audytu faktycznie mają wpływ na wartość dodaną audytu wewnętrznego w polskim sektorze publicznym i prywatnym.
EN
Modernly it is expected that internal audit will create value for the organization by performing assurance and consulting services. However, previous studies have shown that internal audit functions do not always achieve their goals. The aim of this article is to discuss some aspects of the theoretical basis for the study of the role of senior management and audit committee in the creation of value for organization by internal audit. The literature review shows that the internal audit in Poland not always adds value. Its value may be affected by: the support of senior management and the operation of the audit committee. Future research should focus on examining what actions of senior management and the audit committee actually have an impact on the value of internal audit in the Polish public and private sectors.