Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 292 | 144-157

Article title

Opóźnienia w przechodzeniu absolwentów szkół wyższych na rynek pracy: przyczyny, typologia, następstwa

Authors

Content

Title variants

EN
Delayed entry of higher education graduates into the labour market: causes, typology, consequences

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przechodzenie absolwentów poszczególnych szczebli kształcenia na rynek pracy przebiega w różnym tempie i charakteryzuje się szerokim wachlarzem strategii przyjmowanych przez młodych ludzi w trakcie tych działań. Studia literatury dowodzą, że największe zróżnicowanie tranzycji prezentują osoby kończące edukację wyższą. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że z jednej strony w większości krajów rozwiniętych narastały trudności tej populacji w pozyskaniu satysfakcjonującego ją zatrudnienia, a z drugiej zasób wiedzy o świecie i poszerzone horyzonty pozwalają jej na kreowanie nowych alternatyw dla klasycznego, linearnego wejścia w dorosłość. W zaistniałych warunkach granica między etapem edukacji wyższej a etapem zatrudnienia wykazuje tendencje do rozmywania się, a proces tranzycji ulega tzw. prolongowaniu. Celem artykułu jest analiza przyczyn opóźniania tranzycji absolwentów uczelni wyższych wraz z typologią oraz refleksjami dotyczącymi konsekwencji tego zjawiska.
EN
Graduates of several education levels enter the labour market at a different pace and use a broad variety of strategies. Results of literature studies show that labour market transition is the most diverse among higher education graduates. This is mostly because, on the one hand, in most developed countries it has been increasingly difficult for people representing that population to find a satisfying job and, on the other hand, their knowledge resources and broad horizons allow them to develop new creative solutions, alternative to the traditional linear transition into adulthood. In the current circumstances, the borderline between education and employment is becoming blurred, and the transition process is becoming prolonged. This article presents an analysis of the causes of delayed entry of higher education graduates into the labour market, a typology of this phenomenon, and some reflections on its consequences.

Year

Volume

292

Pages

144-157

Physical description

Contributors

author
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Instytut Geografii

References

  • Aina C., Casalone G. (2011), Does Time to Degree Matter? The Effect of Delayed Graduation on Employment and Wages, „AlmaLaurea Working Papers”, No. 38.
  • Arnett J. (2000), Emerging Adulthood: A Theory of Development from the Late Teens through the Twenties, „American Psychologist”, No. 55(4).
  • Bańka A. (2006), Kapitał kariery – uwarunkowania, rozwój i adaptacja do zmian organizacyjnych oraz strukturalnych rynku pracy [w:] A. Bańka, E. Turska, Z. Ratajczak (red.), Współczesna psychologia pracy i organizacji – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  • Beaujot R. (2004), Delayed Life Transitions: Trends and Implications, Vanier Institiute of The Family, Ottawa.
  • Biggart A., Walther A. (2006), Coping with Yo-Yo-Transitions: Young Adults Struggle for Support, between Family and State in Comparative Perspective [w:] C. Leccardi, E. Ruspini (eds.), A New Youth? Young People, Generations and Family Life, Antony Rowe Ltd, Chippenham, Wiltshire.
  • Bradley H., Devadason R. (2008), Fractured Transitions: Young Adults’ Pathways into Contemporary Labour Markets, „Sociology”, No. 42(1).
  • Brzezińska A.I., Kaczan R., Piotrowski K., Rękosiewicz M. (2011), Odroczona dorosłość : fakt czy artefakt?, „Nauka”, nr 4.
  • Calvert E. (2010), Young People’s Housing Transition in Context, „CPC Working Papers”, No. 8.
  • Casal J., Garcia M., Merino R., Quesada M. (2006), Changes in Forms of Transition in Contexts of Informational Capitalism, „Papers”, No. 79.
  • Coles B., Rugg J., Seavers J. (1999), Young Adults Living in the Parental Home: The Implications of Extended Youth Transitions for Housing and Social Policy [w:] J. Rugg (ed.), Young People, Housing and Social Policy, Routledge, London.
  • Cote J., Bynner J.M. (2008), Changes in the Transition to Adulthood in the UK and Canada: the Role of Structure and Agency in Emerging Adulthood, „Journal of Youth Studies”, No. 11(3).
  • Eurofound (2014), Mapping Youth Transitions in Europe, Publications Office of the European Union, Luxembourg.
  • Holmlund B., Liu Q., Skans O.N. (2008), Mind the Gap? Estimating the Effects of Postponing Higher Education, „Oxford Economic Papers”, No. 60.
  • Jacob M., Weiss F. (2008), From Higher Education to Work Patterns of Labor Market Entry in Germany and the US, „Working Papers”, No. 110, Universität Mannheim, Mannheim.
  • Kerckhoff A.C., Macrae J. (1992), Leaving the Parental Home in Great Britain: A Comparative Perspective, „Sociological Quarterly”, No. 33(2).
  • Kiersztyn A. (2011), Racjonalne inwestycje czy złudne nadzieje: nadwyżka wykształcenia na polskim rynku pracy, „Polityka Społeczna”, nr 1.
  • Maguire S.M., Thompson J. (2007), Young People Not in Education, Employment or Training (NEET): Where Is Government Policy Taking Us Now?, „Youth and Policy”, No. 8(3).
  • Nicolson N. (1984), A Theory of Work Role Transitions, „Administrative Science Quarterly”, No. 29(2).
  • OECD (2014), Education at a Glance 2014: OECD Indicators, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/eag-2014-en.
  • Pais J.M. (2003), The Multiple Faces of the Future in the Labyrinth of Life, „Journal of Youth Studies”, No. 6(2).
  • Piróg D. (2013), Absolwenci szkół wyższych na rynku pracy w warunkach kryzysu, „Przedsiębiorczość – Edukacja”, nr 9.
  • Piróg D. (2015), Przechodzenie absolwentów studiów geograficznych na rynek pracy. Proces, czynniki, predykcja, Prace Monograficzne nr 715, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków.
  • Piszczatowska-Oleksiewicz M. (2014), Polscy gniazdownicy. O powodach, dla których dorosłe dzieci mieszkają z rodzicami, „Pogranicze. Studia Społeczne”, nr XXIV.
  • Płaziak M., Rachwał T. (2014a), Entrepreneurship Courses in Spatial Management Studies in Polish Universities, „Procedia-Social and Behavioral Sciences”, No. 110.
  • Płaziak M., Rachwał T. (2014b), Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości w polskich uniwersytetach na studiach nieekonomicznych (na przykładzie kierunku geografia), „Horyzonty Wychowania”, nr 13 (26).
  • Roberts K. (1997), Prolonged Transitions to Uncertain Destinations: The Implications for Career Guidance, „British Journal of Guidance and Counselling”, No. 25(3).
  • Symonds W.C., Schwartz R.B., Ferguson R. (2011), Pathways to Prosperity: Meeting the Challenge of Preparing Young Americans for the 21st Century. Report Issued by the Pathways to Prosperity Project, Harvard University, Harvard Graduate School of Education, Boston, Mass.
  • Szcześniak M., Rondon G. (2011), Pokolenie „ani-ani”: o młodzieży, która się nie uczy, nie pracuje i nie dba o samokształcenie, „Psychologia Społeczna”, nr 6(18).
  • Wallace C. (1987), For Richer for Poorer: Growing Up In and Out of Work, Travistock, London.
  • Walther A., Stauber B. (eds.) (1992). Misleading Trajectories. Policies for Young Adults in Europe?, Springer.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-8611

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-cb17b0a1-8bd3-4d38-af91-35498d5f4f25
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.