PL
Wobec dynamiki i niestabilności otoczenia instytucje muzealne stają przed koniecznością konkurowania o ograniczony czas i fundusze odbiorców. Konieczne staje się poszerzanie oferty o innowacyjne produkty, które mają zwiększyć postrzeganą atrakcyjność muzeum. Głównym celem pracy jest zidentyfikowanie, z jakimi podmiotami i w jaki sposób muzea kształtują relacje wspomagające ich innowacyjność. Do jego realizacji wybrano podejście jakościowe oparte na metodzie studium przypadku. Analizie poddano trzy muzea znajdujące się w Krakowie. Dzięki otrzymanym wynikom określono m.in., że szczególnie ważne dla innowacyjności są relacje z organizatorami i specjalistycznymi organizacjami. W podsumowaniu zaprezentowano wnioski oraz możliwe rekomendacje dla przyszłych badań.
EN
Considering the dynamics and instability of the environment, museums face the necessity to compete for a limited time and money of visitors. It is becoming necessary to expand the offer with innovative products, which are supposed to increase the perceived attractiveness of the museums. The main aim of the article is to identify with which entities and in which way museums shape relations supporting their innovativeness. A qualitative approach based on a case study method has been chosen. Three museums from Krakow were analyzed. Thanks to the results obtained, it has been determined that, among others, relations with organizers and specialist organizations are particularly important for innovation. The summary presents conclusions and possible recommendations for future research.