PL
Celem tego artykułu jest wniknięcie, oczywiście tylko częściowe, w strukturę potrzeb wychowanek zakładów poprawczych. Najpierw przytoczyłem wybrane definicje „potrzeby” oraz przedstawiłem szersze określenie tego elementu struktury osobowości, a następnie zaprezentowałem badania własne, przeprowadzone w Zakładzie Poprawczym w Zawierciu. W badaniach uczestniczyło 20 wychowanek. Posłużyłem się niestandardową techniką, polegającą na napisaniu tekstu na temat: „Chciałabym, aby mój przyszły dom był ...” oraz „Listu do Pana Boga (co byś chciała dziś Panu Bogu powiedzieć)”. Wczytując się wielokrotnie w teksty wychowanek doszedłem do wniosku, że podstawowymi potrzebami w populacji wychowanek zakładów poprawczych są następujące potrzeby – bezpieczeństwa, stowarzyszania, doznawania opieki i oparcia. Dokonując analizy tekstów odniosłem się do klasyfikacji potrzeb Murraya.