Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 283 | 5-15

Article title

Procedury w procesie implementacji strategii

Authors

Content

Title variants

EN
Procedures in the strategy execution process

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Tematyka niniejszego artykułu obejmuje zagadnienia związane z procesem realizacji koncepcji rozwojowych, a w szczególności ze stosowaniem określonych procedur postępowania ułatwiających jego przebieg. Pomimo że w literaturze przedmiotu brak jest jednoznacznych rekomendacji w tym zakresie, warto szerzej zbadać zarówno wpływ braku procedur na osiągane efekty, jak i ich wzajemne zależności oraz powiązania z innymi aspektami funkcjonowania organizacji. Badaniom poddano 200 przedsiębiorstw figurujących na liście 500 największych polskich firm według rankingu tygodnika „Polityka” oraz znajdujących się na liście „Diamentów Forbesa 2013”. Wyniki przeprowadzonych badań wskazały, iż istnieje dodatnia zależność tylko w przypadku jednej z badanych procedur, a mianowicie pomiędzy stopniem realizacji strategii a wyznaczaniem jasnych wytycznych dotyczących tego procesu. Wykazano ponadto wewnętrzne powiązania pomiędzy wzajemnym wpływem niektórych procedur implementacji strategii oraz negatywny wpływ braku niektórych procedur wdrażania strategii na inne aspekty funkcjonowania organizacji.
EN
The article describes issues related to the process of implementing the strategy, in particular the use of certain procedures. Although in the literature there are no strict recommendations, it is worth to examine both the impact of the lack of procedures on the results achieved, as well as their interdependencies and linkages with other as pects of operating. The study involved 200 companies mentioned on the list of 500 largest Polish companies according to the ranking of "Polityka" and "Forbes Diamonds 2013". Results of this study indicated that there is a positive relationship only in the case of one of the examined procedures, namely between the degree the strategy execution and the determination of clear guidelines for this process. There were also described the internal relationships between the mutual influence of certain procedures of the strategy implementation as well as the negative impact of the absence of certain procedures on the other aspects of operating.

Year

Volume

283

Pages

5-15

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Wydział Nauk Ekonomicznych. Katedra Zarządzania Strategicznego

References

  • Andresen T. (2013), Short Introduction to Strategic Management, Cambridge University Press.
  • Barney J. (2001), Is the Resource-Based 'View' a Useful Perspective for Strategic Management Research? Yes, "Academy of Management Review", Vol. 26, No. 1, s. 41-56.
  • Butterworth D. (2007), Why a Management Procedure Approach? Some Positives and Negatives, "ICES Journal of Marine Science", Vol. 64, s. 613-617.
  • Calori R., Baden-Fuller C., Hunt B. (2000), Managing Change at Novotel: Back to the Future, "Long Range Planning", Vol. 33, Issue 6, s. 779-804.
  • Cândido C., Morris D. (2001), The Implications of Service Quality Gaps for Strategy Implementation, "Total Quality Management, Vol. 12, No. 7-8, s. 825-833.
  • Cândido C., Santos S. (2015), Strategy Implementation: What Is the Failure Rate? "Journal of Management & Organization", Vol. 21, s. 237-262.
  • Chenhall R., Langfield-Smith K. (2007), Multiple Perspectives of Performance Measures, "European Management Journal", Vol. 25, s. 266-282.
  • Edmondson A. (2011), Strategies for Learning from Failure, "Harvard Business Review", Vol. 89, No. 4, s. 48-55.
  • El-Ansary A. (2006), Marketing Strategy: Taxonomy and Frameworks, "European Business Review", Vol. 18, Issue 4, s. 276.
  • Feurer R., Chaharbaghi K., Wargin J. (1995), Analysis of Strategy Formulation and Implementation at Hewlett Packard, "Management Decision", Vol. 33, Issue 10, s. 4-16.
  • Heracleous L. (2003), Strategy and Organization. Realizing Strategic Management, Cambridge University Press, s. 73-86.
  • Hickson D., Miller S., Wilson D. (2003), Planned or Prioritized? Two Options for Managing the Implementation of Strategic Decisions? "Journal of Management Studies", Vol. 40, Issue 7, s. 1803-1836.
  • Higgins J. (2005), The Eight 'S' of Successful Strategy Execution, "Journal of Change Management", Vol. 5, No. 1, s. 3-13.
  • Johnson G., Scholes K. (1999), Exploring Corporate Strategy: Text and Cases, Prentice Hall, New York.
  • Kumar R., Markeset T., Kumar U. (2006), Implementation and Execution of Industrial Service Strategy, "Journal of Quality in Maintenance Engineering", Vol. 12, No. 2, s. 105-117.
  • Menon A., Bharadwa S., Adidam P., Edison S. (1999), Antecedents and Consequences of Marketing Strategy Making: a Model and a Test, "Journal of Marketing", Vol. 63, s. 18-40.
  • Sirkin H., Keenan P., Jackson A. (2005), The Hard Side of Change Management, "Harvard Business Review", Vol. 83, No. 10, s. 109-118.
  • Thomas L., Ambrosini V. (2015), Materializing Strategy: The Role of Comprehensiveness and Management Controls in Strategy Formation in Volatile Environments, "British Journal of Management", Vol. 26, s. 105-124.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-8611

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-e94c277a-3a26-408b-bcaa-84647ca0b3ad
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.