Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2010 | 3 | 147-162

Article title

Perspektywy rozwoju samorządu powiatowego

Authors

Content

Title variants

EN
Prospects for the district self-government development

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przedmiot opracowania mieści się w ogólnej teorii reform administracji publicznej i omówiony jest w dwóch płaszczyznach: opisu dotychczasowego przebiegu i próby ewaluacji skutków przeprowadzonych reform administracji publicznej w latach 1990-2009 oraz wskazania wybranych kierunków potencjalnych zmian w latach następnych. Autor przyjmuje jako hipotezę wyjściową konieczność reformowania administracji publicznej, odwołując się do poglądów doktryny, zwłaszcza nauki administracji, dowodząc następnie, iż powołanie w 1990 r. samorządu terytorialnego na poziomie gminy, a następnie próby jego rozbudowy z lat 1990-1998, zakończone sukcesem reform z 1998 r. i przywróceniem powiatu oraz powołaniem samorządu województwa, są jej potwierdzeniem, a zarazem doskonałą ilustracją dla koncepcji typologii reform. Przeprowadzona ewaluacja skutków reformy z 1998 r. na tle jej założeń stanowi punkt wyjścia dla wskazania głównych kierunków proponowanych zmian w prawie, mających na celu dalszy rozwój samorządu powiatowego. Pierwszy, dotyczy charakteru ustrojowo-prawnego powiatu jako jednostki podziału terytorialnego kraju i tym samym jednostki samorządu terytorialnego, a zwłaszcza problemu zespolenia administracji powiatowej pod zwierzchnictwem starosty. Drugi, dotyczy konstrukcji organu wykonawczego i postulowanego rozważenia większej stabilizacji pełnienia funkcji starosty w okresie kadencji rady powiatu. Trzeci odnosi się do konieczności uregulowania klauzul kompetencyjnych organów powiatu, które na tle domniemania kompetencyjnego na rzecz rady w gminie i na rzecz zarządu w województwie są niedookreślone. Czwarta kwestia poruszona w artykule podnosi zasadność dalszego upośledzenia powiatu w zakresie form organizacyjnoprawnych prowadzenia gospodarki komunalnej i działalności gospodarczej wykraczającej poza jej granice w stosunku do gminy i województwa samorządowego. Wreszcie piąty obszar, w którym może następować dalszy rozwój samorządu powiatowego obejmuje określenie zadań jednostek samorządu terytorialnego i po dokonaniu stosownych korekt postuluje się ustalenie takiej mapy zadaniowej, która nie będzie rodzić zbędnych dyskusji o zasadność powierzenia danego zadania określonej jednostce, co w efekcie wyeliminowałoby powracające co jakiś czas dyskusje o zasadności istnienia powiatu.
EN
The subject developed is located in the general theory of public administration reforms and is discussed on two levels: the description of the past experience and an attempt to evaluate the effects of public administration reforms carried out in the years 1990-2009 as well as encompasses the indication of the selected lines of potential changes in the subsequent years. The author takes as a starting point the necessity of reforms in the public administration by referring to the views of doctrine, especially the science of administration, arguing further that establishing in 1990 the local government at the commune level and then making an attempt to expand it in the years between 1990-1998 ended up as successful due to the reforms from the year 1998 and the restoration and establishment of the regional government. These are the confirmation as well as a perfect illustration of the concept of a typology of reforms. Evaluation of the effects of the reform carried out in 1998 as regards to the reform’s earlier assumptions constitutes the starting point for the indication of the main directions of the proposed changes in law aimed at further development of the district self-government. The first direction concerns the nature of the legal district as the unit of the country’s territorial division and, at the same time, the unit of territorial selfgovernment, especially the issue of connecting the complex administration under the chairman of the district board sovereignty. The second refers to the construction of the implementing authorities and the proposed consideration of a more stable governor to hold office during the term of the district council. The third relates to the necessity of regulation of the terms of clauses in which authorities, against the background of alleged responsibility on behalf of the Council in the municipality and on behalf of the Board of Directors in the province, are unspecified. The fourth issue raised in the article argues the merits of further impairment of the county in forms of communal economy and economic activity beyond its boundaries in relation to the municipality and the province of local government. Finally, the fifth area, in which the self-government may develop further, includes specifying the tasks of the units of self-government and after the relevant adjustments, advocates the creation of the tasks map, which will not be raising unnecessary debates on the legitimacy of entrusting the task to the specified unit, thereby eliminating discussions on the necessity of the existence of the district, which break out from time to time.

Keywords

Contributors

author
  • Uniwersytet Wrocławski

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-e9cbb9d0-df36-4d7b-9c4d-f736dc09d14d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.