Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 371 | 65-73

Article title

Marketing dotyku w działalności nowoczesnych przedsiębiorstw hotelarsko-gastronomicznych

Content

Title variants

EN
Tactile marketing in the activities of modern hotel and catering enterprises

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Marketing dotyku (tactile marketing) stanowi największe wyzwanie w obszarze marketingu sensorycznego (sensory marketing). Tkwi w nim znaczny potencjał, który może być z powodzeniem wykorzystany w działalności przedsiębiorstw hotelarsko- gastronomicznych. Firmy takie powinny kształtować swoją przestrzeń usługową i jej wyposażenie w taki sposób, żeby klient, przebywając w nich, doznawał sensorycznej satysfakcji. Źródłem bodźców dotykowych w obiektach hotelarsko-gastronomicznych są głównie kształty, materiały, faktura, ciężar oraz temperatura elementów wystroju i wyposażenia wnętrz. Ważne jest, aby integrować marketing dotyku z pozostałymi składnikami marketingu sensorycznego, oddziałując kompleksowo na wszystkie zmysły klienta, także na zmysł wzroku, słuchu, smaku i węchu. W ten sposób łatwiejsze staje się pozyskanie lojalności zadowolonego klienta.
EN
Tactile marketing is the biggest challenge in the field of sensory marketing. There is considerable potential in it, which can also be successfully used in hotel and catering enterprises. They should shape their service space and its equipment so that the client would experience sensory satisfaction while staying in it. The sources of tactile stimuli in hotel and catering facilities are mainly shapes, material, texture, weight, temperature of decor elements and interior furnishings. It is important to integrate tactile marketing with other components of sensory marketing, including the sense of sight, sound, taste, and smell.

Year

Volume

371

Pages

65-73

Physical description

Contributors

author
  • Politechnika Częstochowska. Wydział Zarządzania. Instytut Marketingu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Wydział Zarządzania. Katedra Zarządzania Marketingowego i Turystyki

References

  • Childers T.L., Peck J. (2010), Information and Affective Influences of Haptics on Product Evaluation: Is What I Say How I Feel? [w:] A. Krishna (ed.), Sensory Marketing. Research on the Sensuality of Products, Routledge Taylor & Francis Group, New York, London, s. 63-72.
  • Derval D. (2010), The Right Sensory Mix, Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg.
  • Dziewanowska K., Kacprzak A. (2013), Marketing doświadczeń. Geneza i rozwój, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Hulten B., Broweus N., Dijk M. (2009), Sensory Marketing, Palgrave MacMillan, New York.
  • Hulten B., Broweus N., Dijk M. (2011), Marketing sensoryczny, PWE, Warszawa.
  • Kiljan-Szydełko A. (2013), Sprzedajne zmysły, „Marketing w Praktyce”, nr 7, s. 59-61.
  • Klatzky R.L. (2010), Touch: A Gentle Tutorial with Implications for Marketing [w:] A. Krishna (ed.), Sensory Marketing. Research on the Sensuality of Products, Routledge Taylor & Francis Group, New York, London, s. 33-47.
  • Kotler P., Keller K. (2012), Marketing, Pearson, Rebis, Poznań.
  • Kotowska A. (2011), Marketing na 5 (zmysłów), „Marketing w Praktyce”, nr 7, s. 48-49.
  • Krishna A. (2010), Preface and Acknowledgments [w:] A. Krishna (ed.), Sensory Marketing. Research on the Sensuality of Products, Routledge Taylor & Francis Group, New York, London, s. xi-xiii.
  • Morales A.X. (2010), Understanding the Role of Incidental Touch in Consumer Behavior, [w:] A. Krishna (ed.), Sensory Marketing. Research on the Sensuality of Products, Routledge Taylor & Francis Group, New York, London, s. 49-63.
  • Pabian A. (2011), Marketing sensoryczny, „Marketing i Rynek”, nr 1, s. 2-6.
  • Peck J. (2010), Does Touch Matter? Insights From Haptic Research in Marketing [w:] A. Krishna (ed.), Sensory Marketing. Research on the Sensuality of Products, Routledge Taylor & Francis Group, New York, London, s. 17-30.
  • Solomon M. (2006), Zachowania i zwyczaje konsumentów, tłum. A. Kasoń-Opitek, J. Sugiero, B. Sałbut, Wydawnictwo Helion, Gliwice.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-8611

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-f66c21e6-f828-4a16-9f09-798f57e7a563
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.