PL
Celem prezentowanego badania było poszukiwanie związków między nasileniem objawów nieuwagi i impulsywności/nadaktywności bądź zachowań opozycyjno-buntowniczych u dzieci w wieku szkolnym a podejmowanymi przez ich rodziców praktykami. Wzięło w nim udział 103 matki i 69 ojców. Byli oni rodzicami 108 dzieci w wieku 8-11 lat. W badaniu zastosowano narzędzia kwestionariuszowe, w tym polską adaptację The Alabama Parenting Questionnaire. Uzyskane wyniki wskazują na istnienie związku pomiędzy nasileniem objawów zachowań opozycyjno-buntowniczych występujących u dzieci a częstszym podejmowaniem przez matki praktyk negatywnych oraz rzadszym stosowaniem pozytywnych oddziaływań rodzicielskich. W grupie ojców nie otrzymano tak silnych zależności, mimo że stosowali oni niespójną dyscyplinę i kary cielesne częściej wraz ze wzrostem nasilenia zachowań opozycyjno-buntowniczych u dzieci. Zaobserwowano również związek między podejmowaniem przez matki niespójnej dyscypliny i słabej kontroli a większym nasileniem objawów nieuwagi i impulsywności/nadaktywności u dzieci. Zależności te nie wystąpiły w grupie ojców. Zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami otrzymane wyniki pokazują silniejszy związek między podejmowanymi przez rodziców oddziaływaniami a nasileniem zachowań opozycyjno-buntowniczych niż nasileniem objawów nieuwagi i impulsywności/nadaktywności.