PL
Artykuł ukazuje proces kształtowania się polityki nazistowskiej w odniesieniu do szerokorozumianych środowisk twórczych związanych z muzyką. Wraz z postępującym wzmocnieniemrządów III Rzeszy i przygotowaniami wojennymi władze państwowe zaczęły tworzyćtzw. listy prewencyjne, których celem była szczególna ochrona artystów wpierającychbezpośrednio nazizm lub ważnych, z perspektywy władzy, dla kultury niemieckiej. Cieszącysię szczególnymi względami hitlerowskiego establishmentu niektórzy twórcy, jaknp. dyrygent Karl August Böhm (1894–1981), kontynuowali z sukcesem rozpoczętą podnazistowską opieką karierę, potem natomiast starali się przemilczeć ten wstydliwy etapswej artystycznej drogi. Tekst przedstawia najważniejsze postaci, które Adolf Hitler uznałza „wybranych przez Boga” artystów obdarzonych szczególną wartością i posłannictwemw służbie III Rzeszy.