EN
Autor przedstawia umiejscowienie kryminalistyki i nauk sądowych w systemie nauczania prawa na polskich uniwersytetach. W swoim artykule konfrontuje tradycyjne, wysoce teoretyczne podejście do kryminalistyki z nowoczesnym i innowacyjnym programem praktycznych warsztatów, które zostały z powodzeniem wdrożone na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Projekt edukacyjny znany pod nazwą „CSI: Warsaw” powstał, by przeciwstawić się podsycanym przez kulturę popularną, oderwanym od rzeczywistości oczekiwaniom społecznym wobec możliwości i skuteczności nauk sądowych (podejście takie określa się mianem „Efekt CSI”). Opracowany na WPiA UW kurs praktyczny analizy miejsca zdarzenia, ujawniania, zabezpieczania i interpretacji materiału dowodowego stał się bardzo szybko popularnym elementem programu kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim. W artykule opisano szkielet i strukturę przedmiotu zajęć, procedurę selekcji kandydatów, charakterystykę bardzo realistycznych, praktycznych i odbywających się w czasie rzeczywistym warsztatów, a także ocenę ich skuteczności. Dodatkowo przedstawiono efekty praktyczne programu, przekładające się na pozycję zawodową absolwentów Wydziału Prawa, wchodzących na rynek pracy w profesjach związanych z wymiarem sprawiedliwości.