Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2010 | 2010(51) | 104-112

Article title

AFRYKA NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI DZIAŁANIA DYDAKTYCZNE W PRZESTRZENI WYSTAW AFRYKAŃSKICH MUZEUM NARODOWEGO W SZCZECINIE

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Muzeum Narodowe w Szczecinie (MNS) posiada jedne z większych w Polsce zbiory afrykańskie: ok. 8000 obiektów etnograficznych i ok. 25 000 archeologicznych. Część szczecińskiej kolekcji możemy zobaczyć na wystawach prezentowanych w gmachu głównym muzeum pt.: „W afrykańskiej wiosce” i „Sztuka Afryki – między maską a fetyszem” oraz planowanej „Dzieci Magii. Afrykańskie lalki i marionetki”. Zwiedzający mogą zajrzeć do środka prezentowanych domów ludów Lobi i Somba, przejść wewnątrz nich określoną trasą, zobaczyć ich konstrukcję i strukturę oraz oryginalne przedmioty wyposażenia. W formie dioramy barwnie prezentuje się zachodnioafrykańskie targowisko z licznymi kramikami pełnymi przedmiotów magicznych i leczniczych, wyrobów garncarskich, produktów rolnych. Maski i stroje wyeksponowano na manekinach lub ruchomym podeście, na którym tworzą korowód i „obracają” się w rytm muzyki. Wykorzystując przestrzeń tych wystaw Dział Edukacji MNS opracował bogaty program działań dydaktycznych adresowany do dzieci, młodzieży i dorosłych. Są to lekcje (w tym także szpitalne) i warsztaty muzealne, zajęcia realizowane w ramach Akademii Malucha i Akademii Juniora, spotkania urodzinowe i imieninowe w muzeum, zajęcia z cyklu „Ferie w muzeum”, imprezy okolicznościowe, konferencje metodyczne dla nauczycieli, zajęcia dla studentów czy pokazy filmów i szkolenia dla przewodników. Oferta dydaktyczna skierowana jest do grup zorganizowanych i odbiorców indywidualnych. Zajęcia, niektóre cykliczne realizowane są w tygodniu i w weekendy, w regulaminowych godzinach otwarcia instytucji, ale też po jej zamknięciu. Wiele z nich opiera się na współpracy z innymi podmiotami – np. z Teatrem Lalek „Pleciuga” w Szczecinie wspólny projekt „Dzieci magii – od rytuału do współczesnego teatru lalek” czy Instytutem Etnologii i Antropologii Kulturowej UAM w Poznaniu edukacyjna gra planszowa „Aissata i Amadou – afrykańscy uczniowie”. Atutem tych działań jest prowadzenie ich w przestrzeni określonych wystaw, z których „wybierane” jest to, co istotne dla realizacji danego tematu. Dodatkową pomoc stanowią eksponaty z magazynów muzealnych bądź Działu Edukacji. Uczestnicy spotkań mają okazję dotknąć, przymierzyć i odwzorować wybrane obiekty co sprzyja lepszemu ich poznaniu, zapamiętaniu i utrwaleniu wiadomości.Oferta edukacyjna MNS ma za zadanie rozbudzić zainteresowania i zamiłowania dzieci, zainspirować je do poznawania świata na tyle, aby wyrobiły w sobie nawyk i chęci do pogłębiania wiedzy o nim. Bezpośrednie zetknięcie się dzieci z afrykańskim światem pozwala im oswoić się z nim i uczy tolerancji, życzliwości i szacunku dla innych kultur.

Keywords

Journal

Year

Volume

Pages

104-112

Physical description

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ceon.element-d2bda950-aea3-3cfc-9d61-18176ec5ed06
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.