PL
W artykule zaprezentowano jedynie fragment obszernych badań, przeprowadzonych wśród pracowników socjalnych, pracujących w ośrodkach pomocy społecznej w województwach: pomorskim, kujawsko-pomorskim oraz warmińsko-mazurskim (badaniami objęto 1362 pracowników socjalnych). W niniejszym tekście wybrano do prezentacji codzienne czynności zawodowe, których wykonywanie deklarują badani. W interpretacji badań czynności te zostały przez Badaczki podzielone na dyrektywne oraz niedyrektywne. Za dyrektywne uznano te, które pracownik socjalny narzuca klientowi czy jego rodzinie, jako właściwe, a o ich właściwości czy poprawności decyduje pracownik bez współdziałania z klientem. Za niedyrektywne uznaje się takie, w których obszar decyzji co do ostatecznego kształtu podjętego działania, pozostawia się klientowi. Metodyczne czynności zawodowe o charakterze niedyrektywnym dają klientowi możliwość decydowania o wyborze kierunku zmiany, dają mu, niezbędną w pracy socjalnej, przestrzeń samostanowienia.