Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2009 | 1 | 61-73

Article title

Narracyjne gry fabularne jako droga do nieświadomości

Selected contents from this journal

Title variants

NARRATIVE ROLE-PLAYING GAMES AS A WAY TO THE SUBCONSCIOUS

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The purpose of the article is to present the effect of narrative RPGs on the subconscious part of the psyche and on its relationship with consciousness. In accordance with Carl Gustav Jung's theory these two aspects are pivotal elements governing the development of a person's psyche, which in analytical psychology is called the individuation process. In order to demonstrate the potential influence of narrative RPGs on this matter we will first describe Sigmund Freud's and Carl Gustav Jung's theories of the subconscious, then we will describe the progress of the individuation process and then we will finally discuss the way RPGs can - in an advantageous or destructive way - influence that process through activating elements of the subconscious.

Journal

Year

Issue

1

Pages

61-73

Physical description

Document type

ARTICLE

Contributors

  • Aleksandra Busse-Brandyk, Uniwersytet Wroclawski, Instytut Psychologii, ul. Dawida 1 50-527 Wroclaw, Poland

References

  • Busse-Brandyk, A. (2006). Narracyjna odmiana gier fabularnych jako forma wspierająca proces rozwoju osoby w paradygmacie psychoanalitycznym. Niepublikowana praca magisterska. Wrocław.
  • Campbell, J. (1997). Bohater o tysiącu twarzy. Poznań: Zysk i S-ka.
  • Chmielewska-Łuczak, D., Matkowski, C. (2007). Archetypiczna podróż bohatera w grach fabularnych. W: A. Surdyk, J. Szeja (red.), Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał (tom II). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Chmielewska-Łuczak, D., Matkowski, C. (2008). Kilka uwag o NIEwchodzeniu w rolę. Homo Communicativus, 3(5), s. 199–211. Online: http://www.hc.amu.edu.pl/numery/5/chmiellumatk.pdf.
  • Dudek, Z. W., 1997. Na początku była nieświadomość. Psychologia dziecka według Junga. Warszawa: Eneteia.
  • Erikson, E. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York: Norton.
  • Freud, Z. (1976). Poza zasadą przyjemności. Warszawa: PWN.
  • Freud, Z. (2003). Psychopatologia życia codziennego. Marzenia senne. Warszawa: PWN.
  • Fromm, E. (1998). Rewizja psychoanalizy. Warszawa: PWN.
  • Grzybkowska, D. (2001) Remityzacyjny aspekt gier fabularnych ALBO albo. Archetypy, nr 3, s. 125–132.
  • Hall, C. S., Lindsey, G. (2001). Teorie osobowości. Warszawa: PWN.
  • Jacobi, J. (1993). Psychologia C. G. Junga. Wprowadzenie do całości dzieła. Warszawa: Wydawnictwo Wodnika.
  • Jung, C. G. (1993a). Archetypy i symbole. Warszawa: Czytelnik.
  • Jung, C. G. (1993b). Wspomnienia, sny, myśli. Warszawa: Wydawnictwo Wrota.
  • Murray, H. A. (1940). What should psychologists do about psychoanalysis? Journal of Abnormal and Social Psychology, nr 35, s. 150–175.
  • Szeja, J. (2002). Między baśnią a dramą. Narracyjne gry fabularne i konteksty kulturowe. Kultura Popularna, 1.
  • Zagórska, W. (2004). Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Kraków: Universitas.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

CEJSH db identifier
11PLAAAA10116

YADDA identifier

bwmeta1.element.d00553d0-25d3-325a-bc49-86d1d1aa200b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.