Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 65(2) Filologia | 46-56

Article title

TRANSICIÓN Y DECADENCIA EN EL TEATRO ALTERNATIVO O VANGUARDISTA ESPAÑOL Y POLACO

Content

Title variants

EN
Transition to democracy and decadence in Spanish and Polish alternative/avant-garde theatre
PL
Transformacja i dekadencja w hiszpańskim i polskim teatrze alternatywnym/awangardowym

Languages of publication

ES EN PL

Abstracts

ES
En el artículo, la autora resume tres casos de grupos de teatro vanguardista cuyas obras desempeñaron el papel de ritos de paso en los respectivos periodos de la transición democrática en Polonia y España. Se trata de las compañías: Teatr Ósmego Dnia, La Fura dels Baus y Els Joglars. Demuestra que dichos grupos no siempre disfrutaron de resultados positivos de su proyecto de “transición teatral”. Las compañías en cuestión, primero, introdujeron nuevos lenguajes escénicos, ajustaron cuentas con el pasado para abrir caminos al futuro, resumieron las consecuencias inmediatas de las transiciones, propusieron nuevos paradigmas o valores. Y después, siguieron funcionando en las nuevas estructuras, pero pagaron un precio importante. Las víctimas de los procesos de cierta decadencia en los tres casos han sido: el método de la creación colectiva, los valores de solidaridad y trabajo artístico compartido y la más alta calidad artística.
EN
The author shows how three avant-garde theater groups created works that played a notable role of rites of passage in their respective periods of transition to democracy. Troupes Teatr Ósmego Dnia of Poznań, Barcelona’s La Fura dels Baus and Els Joglars are analysed. The essay shows that transition brought a hefty price to pay. Initially, those groups introduced new performance codes, closed the past accounts and opened future ahead with new paradigms and values in view. Later, while they continued working within those new paradigms, they lost much of the drive. Collective creation, values of solidarity and group work suffered with quality, vigour and imagination all staled.
PL
W artykule autorka podsumowuje trzy przypadki awangardowych grup teatralnych, których prace odgrywały rolę rytuałów przejścia w okresach przemian demokratycznych w Polsce i Hiszpanii. Są to: Teatr Ósmego Dnia, La Fura dels Baus i Els Joglars. Tekst udowadnia, że grupy te nie zawsze cieszyły się pozytywnymi wynikami projektu „teatralnego przejścia do demokracji”. Najpierw wprowadziły nowe języki sceniczne, rozliczyły się z przeszłością, aby otworzyć drogi do przyszłości, podsumowały bezpośrednie konsekwencje zmian, zaproponowały nowe paradygmaty czy wartości. Potem pracowały w nowych strukturach, ale zapłaciły znaczną cenę. Ofiarami procesów dekadencji padły: metoda kreacji zbiorowej, wartości solidarności i grupowej pracy artystycznej oraz najwyższa jakość artystyczna.

Year

Pages

46-56

Physical description

References

  • Boadella, A. (2000), El rapto de Talía, Plaza & Janés, Barcelona.
  • Boadella, A. (2004), Memorias de un bufón, Espasa Calpe, Madrid.
  • Diari de Terrassa, 14.03.2008, p. 17
  • Diari de Terrassa, 18.03.2008, p. 15
  • Díaz R., Carvajal M. (Eds.), Crehuet E., Rañé F., Renom G., Solsona A., Vilardebò A. (2008), Joglars 77. Del escenario al trullo. Libertad de expresión y creación colectiva 1968-1978, Icaria, Barcelona.
  • Espectáculos de La Fura dels Baus y de Els Joglars (Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques):
  • M.T.M., Fausto 3.0, ØBS, Boris Godunov, Metamorfosis, La Torna, La Torna de La Torna.
  • Espectáculos de Teatr Ósmego Dnia (Portiernia, 2004, Ziemia niczyja, TVP Poznań, 1993, Teczki, 2006): archivo de la compañía.
  • La Torna de la Torna d’Albert Boadella (2005), Goroka TV para Institut de Teatre.
  • Maciejczuk Ł. (2014), Zapiski Wielkiego Brata, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/180116.html [acceso: 10.01.2017].
  • Skorupska P. (Ed.) (2009), Teatr Ósmego Dnia 1964-2009, Warszawa, Ośrodek Karta, Dom Spotkań z Historią, Agora S.A., Warszawa.
  • Targoń J. (2007), Przeglądanie albumu, «Teczki» Teatru Ósmego Dnia z Poznania, gościnnie w Krakowie, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/46064.html?josso_assertion_id=D201226A4F141009 [acceso: 10.01.2017].
  • http://cultura.elpais.com/cultura/2008/03/06/actualidad/1204758003_850215.html [acceso: 15.11.2018].
  • http://elpais.com/diario/2008/02/16/cultura/1203116401_850215.html [acceso: 15.11.2018].
  • http://www.elsjoglars.com [acceso: 15.11.2018].
  • http://osmego.art.pl/ [acceso: 15.11.2018].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-00eba7c6-ef2d-45e7-9407-41702d4485dc
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.