PL
Artykuł stanowi zaproszenie do rozważań na temat możliwości i celowości używania grywalizacji w mediacjach gospodarczych w polskiej rzeczywistości społeczno-prawnej. Opiera się na prezentacji autorskiego narzędzia grywalizacyjnego i na badaniach nad postępowaniami mediacyjnymi z jego zastosowaniem. Autor stawia hipotezę o wysokiej użyteczności elementów grywalizacji w mediacjach gospodarczych ze względu na zwiększanie – przez te elementy – jakości procesów komunikacji i zaangażowania stron w budowanie porozumienia. Tekst jest raportem z prawdopodobnie pierwszego w Polsce studium przypadków użycia elementu grywalizacji w mediacjach gospodarczych. Poprzez analizę 19 przykładów postępowań tego rodzaju, w których stosowano jedno narzędzie grywalizacyjne, autor – zarazem mediator prowadzący te postępowania – wskazuje pewne prawidłowości, mające zweryfikować słuszność stawianej hipotezy, i wysnuwane z nich wnioski. Jakkolwiek skala studium jest zbyt mała, żeby uznać je za miarodajne, ma ono otworzyć dyskurs naukowy na temat możliwości wykorzystania grywalizacji w alternatywnych metodach rozwiązywania sporów, jak również wskazać potencjalne trudności i niebezpieczeństwa przy pracy badawczej nad opisywanym zagadnieniem.
EN
The aim of the article is to serve as an invitation into the discourse of the possibility as well as appropriateness of using gamification as an effective mediation strategy in the Polish social and legal settings. The article is based on a case study with the use of the author’s gamification tool. The author presents the hypothesis that gamification can prove a great asset in commercial mediation by enhancing communication flows between both parties, as well as increasing their engagement in striving for building mutual understanding. The article is a report of probably the first Polish case study using the elements of gamification to aid in the resolution of economic disputes. The author of the article, at the same time the mediator in all 19 studied proceedings, attempts to show certain correlations between cases, using the same gamification strategy in an attempt to verify the validity of the hypothesis. Although the range of the case study is far too narrow to offer a full and objective overview of the subject, it is an attempt to open a forum for discussion on further implementation of gamification as a tool in alternative mediation strategies, as well as an attempt to outline the risks and pitfalls of its scientific study.