Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2018 | 47 EN | 1 | 183-198

Article title

Auditory Lateralization – Selected Problems of Diagnosis and Therapy

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Auditory lateralization is an increasingly common phenomenon taken into account in logopedic diagnosis and therapy. From the perspective of the description of speech disorders and reading and writing difficulties, lateralization, including auditory lateralization, occupies an important place because it allows explaining the mechanisms of disorders. It is therefore important to discuss ways of diagnosing auditory lateralization and to indicate ways to improve this function.

Journal

Year

Volume

Issue

1

Pages

183-198

Physical description

Dates

published
2018-01-01

Contributors

  • Maria Curie-Skłodowska University in Lublin Department of Logopedics and Applied Linguistics

References

  • Bogdanowicz M., 1992, Leworęczność u dzieci, WSiP, Warszawa.
  • Bogdanowicz M., 1997, Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – praktyka, WSiP, Warszawa.
  • Budohoska W., Grabowska A., 1994, Dwie półkule – jeden mózg, PWN, Warszawa.
  • Hannaford C., 2006, Profil dominacji. Jak rozpoznać dominujące oko, ucho, półkulę mózgową, rękę i nogę, MINK, Warszawa.
  • Herzyk A., 1992, Asymetria i integracja półkulowa a zachowanie, UMCS, Lublin.
  • Kimura D., 1961, Cerebral dominance and the perception of verbal stimuli, “Canadian Journal of Psychology”, 15: 166–171.
  • Knobloch-Gala A., 1995, Asymetria i integracja półkulowa mowa i niektóre jej zaburzenia. Problemy diagnozy psychologicznej dzieci z dysleksją, UJ, Kraków.
  • Kochanek K., Dajos-Krawczyńska K., Piłka A., Biegun K., Skarżyński H., 2015, Ocena powtarzalności wyników testów rozdzielnousznego cyfrowego (DDT) u dzieci w wieku szkolnym, „Otolaryngologia”, 14(2): 79–88.
  • Kurkowski Z.M., 2013, Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej, UMCS, Lublin.
  • Mroziak J., 1991, Równoważność i asymetria funkcjonalna półkul mózgowych, UW, Warszawa.
  • Springer S.P., 1986, Dichotic listening, [in:] Experimental Techniques in Human Neuropsychology, J.H. Hannaj (ed.), Oxford University Press, Oxford.
  • Springer S.P., Deutsch G., 1981, Left Brain, Right Brain, W.H. Freeman, San Francisco.
  • Springer S.P., Deutsch G., 1998, Lewy mózg, prawy mózg, Prószyński i S-ka, Warszawa.
  • Szeląg E., 1966a, Neurobiologiczne korzenie jąkania, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Terapeutów Mowy”, 4: 71–82.
  • Szeląg E., 1996b, Różnice indywidualne a mózgowe zaburzenia mowy. Przegląd badań własnych, „Logopedia”, 23: 215–228.
  • Tomatis A., 1991, L’oreille et le langage, Seuil, Paris.
  • Tomatis A., 1992, Les troubles scolaires, Ergo Presse, Paris.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-011d8ced-9bae-45eb-a558-78e9b769605f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.