PL
Współczesne badania historii migracji w Europie przednowoczesnej koncentrują się na niedocenianych dotąd elementach ruchliwości społecznej. Zachęca się w nich do używania szerokiej podstawy źródłowej i poszukiwania nowych materiałów, jak również łączenia metod masowych i podejścia mikrohistorycznego. Istotne okazuje się podejście oddolne, badanie społeczności lokalnych i ludzkiej mikromobilności, związanej z cyrkulacją i przestrzenią życia codziennego. Zjawiska te przekładają się na migracje międzywiejskie i wiejsko-miejskie, tworząc zaplecze urbanizacji oraz zmiany społecznej. Nadto wskazuje się na badanie społeczności wysyłających i przyjmujących migrantów, jak również osób niemigrujących. Coraz bardziej docenia się rolę przemieszczeń wewnętrznych: krótkodystansowych i czasowych. Okazuje się, w różnych częściach kontynentu mechanizmy migracji oraz natężenie przemieszczeń były podobne (nawet w państwach z istniejącym poddaństwem chłopskim). Badacze epoki przedindustrialnej przekonują, że wzrost migracji w XIX wieku wynikał z nałożenia się nowych zjawisk, takich jak industrializacja, postęp urbanizacji i coraz tańszy transport zbiorowy, na istniejące od dawna wzorce migracji, zwłaszcza ludzi niższych stanów społecznych.
EN
Present-day research on the history of migrations focuses on certain previously unappreciated elements of social mobility. The prevailing postulate is to rely on an extensive source base and seek new materials, and also to combine mass methods with a microhistorical approach. Furthermore, a bottom-to-top approach is important in the study of local communities and human micromobility involved in the circulation and space of everyday life. These phenomena translate into inter-rural and rural-to-urban migrations, providing the conditions and resources for urbanization and social change. Moreover, emphasis has been shifting towards the study of the communities that sent off and received migrants, as well as people refraining from migration. There has been growing appreciation for the role of internal migrations – short-distance and temporary movements. It turns out that the migration mechanisms and the intensity of movements were similar in various parts of the continent (even in countries where serfdom persisted). Researchers of the preindustrial era argue that the growth of migration in the nineteenth century resulted from the coincidence of various new developments, such as industrialization, progressing urbanization and increasingly affordable public transport, with long-existing migration patterns, especially with regard to the lower orders of society