Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 1 | 133-152

Article title

Русский языік в модели экспликативного синтаксиса

Content

Title variants

EN
The Russian Language in the Model of an Explicative Syntax

Languages of publication

RU

Abstracts

EN
The author presents a linguistic model of an explicative syntax, which is being developed by the Polish syntactic school (it is based on the syntactic works of a famous Polish linguist Stanisław Karolak). The article describes the theoretical principles of this scientific direction and shows its application in practice (and namely by description of the basic syntactic structures of Slavic languages). The author examines this model in comparison with other models, in particular the Moscow semantic school.

Year

Volume

1

Pages

133-152

Physical description

Dates

published
2016-06-01

Contributors

References

  • АПРЕСЯН, Ю. Д. и др. (1997), Новый объяснительный словарь синонимов русского языка. Первый выпуск. Москва.
  • БАБЕНКО, Л. Г. (ред.) (2002), Русские глагольные предложения. Экспериментальный синтаксический словарь. Москва.
  • ВИТГЕНШТЕЙН, Л. (2010). Логико-философский трактат. Москва.
  • КИКЛЕВИЧ, А. / КОРЫТКОВСКАЯ, М. (2012), Экспликативный синтаксис как информационная база лексикографического описания глаголов (на материале польского и русского языков). W: Acta Linguistica Petropolitana. VIII/3, 279-297.
  • КОСЕСКА-ТОШЕВА, В. (2015), Многотомна българско-полска съпоставителна граматика. В: http://www.balgarskiezik.org/1-2009/V_KOSESKA.pdf
  • МЕЛЬЧУК, И. А. /ЖОЛКОВСКИЙ, А. К. (1984), Толково-комбинаторный словарь современного русского языка. Опыт семантико-синтаксического описания русской лексики. Вена.
  • НИКОЛОВСКА, В. (2012), Полска семантичка синтакса. В: Прилози (Contributions). XXXVI (1-2), 235-254.
  • ПЕТРОВСКИЙ, А. В. / ЯРОШЕВСКИЙ, М. Г. (ред.) (1985), Краткий психологический словарь. Москва.
  • BOGUSŁAWSKI, A. / KAROLAK, S. (1970), Gramatyka rosyjska w ujęciu funkcjonalnym. Warszawa.
  • DOBACZEWSKI, A. (2002), Zjawiska percepcji wzrokowej. Studium semantyczne. Warszawa.
  • KAROLAK, S. (1972), Zagadnienia składni ogólnej. Warszawa.
  • KAROLAK, S. (1984), Składnia wyrażeń predykatywnych. W: Topolińska, Z. (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Składnia. Warszawa, 11-212.
  • KAROLAK, S. (2001), Od semantyki do gramatyki. Warszawa.
  • KAROLAK, S. (2002), Podstawowe struktury składniowe języka polskiego. Warszawa.
  • KIKLEWICZ, A. / KORYTKOWSKA, M. (red.) (2010), Podstawowe struktury zdaniowe języków słowiańskich: białoruski, bułgarski, polski. Olsztyn.
  • KIKLEWICZ, A. / KORYTKOWSKA, M. (2012), Modelowanie płaszczyzny syntaktycznej a segmentacja hasła słownikowego (na przykładzie języków słowiańskich). W: Biuletyn PTJ. LXVIII, 49-68.
  • KORYTKOWSKA, M. / KIKLEWICZ, A. (2016), Opis właściwości walencyjnych czasowników na podstawie teorii składni eksplikacyjnej - problemy konfrontatywne i leksykograficzne (na przykładzie języka bułgarskiego, polskiego i rosyjskiego) [w druku].
  • MELCHUK, I. (1984), Introduction. In: Толково-комбинаторный словарь современного русского языка. Опыт семантико-синтаксического описания русской лексики. Вена, 39-68.
  • PAPIERZ, M. (2013), Podstawowe struktury zdaniowe współczesnego języka słowackiego. Kraków.
  • PRZEPIÓRKOWSKI, A. (2015), Towards a linguistically-oriented textual entailment test-suite for Polish based on the semantic syntax approach [в печати].
  • SZUMSKA, D. (2013), The Adjective as an Adjunctive Predicative Expression. Frankfurt am Main.
  • TOPOLIŃSKA, Z. (1984), Wstęp. W: Topolińska, Z. (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Składnia. Warszawa, 5-9.
  • ZATORSKA, A. (2013), Polskie i słoweńskie predykatory kauzatywne z parafrazą przymiotnikową. Łódź.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2081-1128

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-085ada89-a461-4509-b7a4-39c02d166729
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.