Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 4 | 129-141

Article title

Adaptacja reliktów infrastruktury transportowej na parki miejskie. Przykłady z Nowego Jorku i Filadelfii

Content

Title variants

EN
Transformation of the Relics of Transportation Infrastructure into City Parks. Examples from New York and Philadelphia

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W obecnej dobie kwestia właściwego zagospodarowanie terenów poprzemysłowych, pokolejowych i po byłych portach jest bardzo ważna. W Polsce rzadko urządza się w ich miejsce tereny zielone. Artykuł przedstawia dwa, pochodzące ze Stanów Zjednoczonych AP przykłady adaptacji na parki miejskie byłego wiaduktu kolejowego i nabrzeża przeładunkowego. Te ostatnie są najczęściej adaptowane na cele magazynowe, czasem służą jako parkingi. Ciekawy przykład adaptacji dawnego nabrzeża na park miejski pochodzi z Filadelfii. Na park zamieniono również stary wiadukt biegnący zachodnim brzegiem Manhattanu. Konstrukcja przez lata zarosła krzakami i drzewami, a projekt jedynie usankcjonował ten stan. Oba przykłady wyraźnie ukazują rolę, jaką w kreowaniu przestrzeni miejskiej mogą odegrać lokalne społeczności.
EN
The question of reusing the areas previously forming transport infrastructure in cities, like railway lines and ports, seems to be very important these days. In Poland these areas are being rarely developed into parks. This article presents two projects, carried out recently in the U.S.A., which may serve as good examples. In Philadelphia some of the abandoned piers serve as parking lots, while recently one of them has been turned into a city park. Another park has been arranged on an old viaduct running along the western shores of Manhattan in New York City. After it was abandoned several decades ago, the structure was overtaken by nature and the designers only acknowledged that. Both examples clearly show the role of local communities in the reshaping their neighborhood.

Year

Issue

4

Pages

129-141

Physical description

Dates

published
2012-12

Contributors

  • Instytut Budownictwa, Uniwersytet Zielonogórski Zielona Góra

References

  • Brennan C., Pier 11 coming back from the dead? „Philadelphia Daily News”, 7.07.2008.
  • Guiney A., Chelsea Carwash New York City. „Architecture” 10/2000.
  • Kayatsky I., New York’s High Line reveals first look at its new plans. „Architectural Record.” 5.2005.
  • Łotysz S., Adaptacja nieczynnego wiaduktu kolejowego na park miejski, [w]: Dziedzictwo postindustrialne i jego kulturotwórcza rola. Cz. 2. Fundacja Hereditas, Warszawa, 2010.
  • Łotysz S., Rewitalizacja Nabrzeża nr 11 w Filadelfii – mały temat – wielkie wyzwanie. „Przegląd Budowlany” 2011, nr 4.
  • Milford M., On a Pier in Philadelphia, Luxury Apartments. „New York Times,” 24.12.2000.
  • Pearson C., James Corner Field Operations and Diller Scofidio + Renfro Change our Perspective on Parks with the High Line. „Architectural Record” 10.2009.
  • Platt R., The Humane Megacity: Transforming New York's Waterfront. „Environment” 7/8.2009.
  • Saffron I., The Philadelphia Inquirer Inga Saffron column: Changing Skyline: Four visions for creating a green gem on the riverfront. „Philadelphia Inquirer” 26.06.2009.
  • Stephens S., Master of the Metropolis. „Architectural Record” 1.2010, vol. 198.
  • New York 2000: Architecture and Urbanism from the Bicentennial to the Millennium. Stern R. (red.), Nowy Jork 2006.
  • Ulam A., New York’s High Line Spurring Innovative Buildings and Planning. „Architectural Records” 6/2006.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-094f190a-0612-45a2-9d0e-46a3e4b5b4e3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.