PL
Społeczna odpowiedzialność to temat dzisiaj modny. Tysiące artykułów, setki badań, wiele konferencji i debat jemu poświęcone każą stawiać coraz to nowe pytania. Pytanie - dlaczego firma ma być społecznie odpowiedzialna - ma charakter retoryczny. Pytanie - jakie znaczenie ma strategia społecznej odpowiedzialności dla samej organizacji - jest z ekonomicznego punktu widzenia uzasadnione. CSR to konkretne korzyści dla społeczeństwa i otoczenia firmy. Dla samej firmy ten typ działalności jest często przez zarządzających postrzeganie jako koszt. Dlatego, akcjonariusze i inni właściciele nie tylko chcą ulegać modzie, ale przede wszystkim chcą znać korzyści jakie będzie mieć firma, jej zarząd oraz jej pracownicy z wdrożenia strategii CSR. Artykuł jest próbą teoretycznej analizy wpływu CSR na pozycję konkurencyjną organizacji. Poprzez studia literaturowe oraz eksplorację raportów i sprawozdań odpowiada na pytanie: W jaki sposób CSR determinuje konkurencyjność organizacji.
One may say that corporate social responsibility (CSR) is a very fashionable topic. There have been thousands articles written, hundreds researches and polls, many conferences and debates on that issue. There can be two questions raised: why a firm should introduce CSR strategy and what is the economic meaning of such a strategy. The first one has rhetoric sense, the second is rational in terms of an economical point of view. CSR is beneficial for both society and a company's environment. For the company itself it is perceived rather as a cost. The presented paper is a theoretical attempt to analyze CSR influence on a company's competitiveness. The main research question is: In what way CSR determines competitiveness of an organization? The analysis of literature and CSR reports can help to answer such a question.