Nowa rzeczywistość edukacyjna stawia przed nauczycielem kolejne zadania, wyznacza mu nową rolę, ukazuje inne możliwości. System edukacji nauczycielskiej powinien cechować się szerokim profilem kształcenia, otwartością i innowacyjnością, elastycznością i humanizacją, prospektywnością i ustawicznością, harmonijnym przygotowaniem do wszystkich funkcji nauczyciela, znajomością technicznych środków komunikacji społecznej, posługiwaniem się językami obcymi oraz weryfikowaną racjonalnością relacji pomiędzy przygotowaniem kierunkowym, ogólnopedagogicznym i metodyczno--sprawnościowym. Istnieje potrzeba nauczania zorientowanego nie tylko na zdobywanie wiedzy i jej reprodukowanie, ale przede wszystkim na jej tworzenie i twórcze wykorzystanie. Nauczyciel powinien być przygotowany w trakcie studiów w uczelni kształcącej do zawodu. Zadać można pytanie, jak kształcić kandydatów na nauczycieli, aby umieli oni sprostać stawianym im przez współczesność zadaniom.