Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2018 | 51/1 | 109-122

Article title

Interdyscyplinarny charakter nauczania języka niemieckiego a zdobycie kompetencji w drugim przedmiocie jako szansa dla nauczyciela języka obcego drugiego na rynku pracy

Content

Title variants

EN
Interdisciplinary approach to teaching German and the acquisition of competence in second subject teaching as a chance for a second foreign language teacher in the job market

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The current perspective of teaching German as a second or foreign language is very important in the context of teacher education reform. This article addresses the questions associated with the notion of interdisciplinarity in foreign language teaching and teacher education. The key question is how to prepare foreign language teachers for the difficult labor market. Two aspects are relevant to a future German teacher: one is professional knowledge on teaching German as a foreign language, the second is the knowledge and ability of teaching the second school subject.

Journal

Year

Issue

Pages

109-122

Physical description

Dates

published
2018-12-01

Contributors

  • Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, Instytut Filologii Obcych

References

  • Bastian, J. i Gudjons, H. (red.). 1993. Das Projektbuch II. Hamburg: Bergmann Helbig.
  • Braunek, A. 2013. Raport ORE. Powszechność nauczania języków obcych w roku szkolnym 2011/2012.URL: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/426/Powsze chnosc_nauczania_jezykow_2011_2012_17.04_final.pdf. DW 10.11.2017.
  • Deutsch als Fremdsprache weltweit. Datenerhebung 2015. URL: http://www .dw.com/downloads/29827615/statistik-2015-deutschlerner-weltweit.pdf. DW 02.11.2017.
  • Hejmej, A. 2007. „Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne” (Roz-prawy i Szkice). Wielogłos. Pismo Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1:35-53.URL: http://www.ejournals.eu/sj/index.php/ Wieloglos/article/view/35-53/163. DW 10.11.2017.
  • Hermaszewski, J. 2013. Kształcenie interdyscyplinarne –nowa jakość kształ-cenia (Prezentacja). URL: http://hermaszewski.glogow.pl/wpcontent/upl oads/2013/12/Prezentacja-20.11.2013.pdf. DW 29.09.2017.
  • Jeżowski, A. 2012. Ekonomika oświaty w zarządzaniu szkołą. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Klein, J.T. 1990. Interdisciplinarity. History, Theory, and Practice. Detroit, MI: Wayne State University Press.
  • Kloch,Z. 2007. Interdyscyplinarność w naukach społecznych i humanistycz-nych – możliwości i ograniczenia (Tekst wygłoszony na seminarium Wydziału I Nauk Społecznych PAN i Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, 21.11.2007). URL:http://www.obta.uw.edu.pl/pl/node/61. DW 12.11.2017.
  • Krajka, J. 2009. „Nauczyciel języków obcych wczoraj, dziś i jutro – kształcenie informatyczne nauczycieli w erze Internetu 2.0”. (w:) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Poznań: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu, s. 199-208.
  • Krzyżanowska, Ł. i Wiśnicka, M. 2009. Wykorzystanie eksperymentów i metod aktywizujących w nauczaniu – problemy i wyzwania. Raport z badań. Centrum Nauki Kopernik, Warszawa, s. 38-40.
  • Kwaśnica, R. 2004. „Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu”. (w:) Pedagogika (red. Z. Kwieciński i B. Śliwerski). Warszawa: PWN, s. 291-319.
  • Mackiewicz, M. 2009. „Nauczyciel języka obcego jako kulturoznawca i mediator interkulturowy. Kilka refleksji i postulatów z perspektywy germanistycznej”. (w:) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Poznań: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu, Poznań: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu, s. 71-82.
  • Mihułka, K. 2009. „Mediator interkulturowy – nowa rola nauczyciela języków obcych”. (w:) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Poznań: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu, s. 61-70.
  • Mirowska-Łoskot, U. „Koniec z masowym kształceniem nauczycieli”. Gazeta Prawna, 27.09.2017. URL:https://www.google.pl/search?q=Koniec+z+ masowym+kszta%C5%82ceniem+nauczycieli. DW 23.10.2017.
  • Netzwerk Deutsch: Statistische Erhebungen 2010. URL: https://www.goethe.d e/resources/files/pdf19/5759818-STANDARD.pdf. DW 07.11.2017.
  • Projekt. Podstawy przedsiębiorczości liceum ogólnokształcące i technikum – po szkole podstawowej. URL:https://men.gov.pl/wp-content/uploads/ 2017/04/przedsiebiorczosc-liceum-i-technikum.pdf. DW 08.11.2017.
  • Sikorska, M. 2009. „Korelacja międzyprzedmiotowa w programach kształce-nia nauczycieli języków obcych”. (w:) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Poznań: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu, s. 179-188.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-14908463-14ac-4ce7-8294-39a6101a39d4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.