PL
Dzięki wiedzy z zakresu nauk medycznych i zdrowotnych wynikającej z wykształcenia i doświadczenia zawodowego ratownicy medyczni mają możliwość angażowania się w działania edukacyjne mające na celu poprawę stanu zdrowia społeczeństwa. Celem pracy była ocena profesjonalnego przygotowania ratowników medycznych pracujących w zespołach ratownictwa medycznego do realizacji nowoczesnych założeń edukacji zdrowotnej. Badania skierowane były do ratowników medycznych pracujących w zespołach ratownictwa medycznego na terenie Radomia. Zastosowano w nich ankietę diagnostyczną jako metodę badawczą z wykorzystaniem anonimowego kwestionariusza przygotowanego przez autorów. Badanie ujawniło istotne braki i dysproporcje w profesjonalnym przygotowaniu ratowników medycznych pracujących w zespołach ratownictwa medycznego do realizacji edukacji zdrowotnej, zwłaszcza w odniesieniu do poziomu wykształcenia. Chociaż edukacja zdrowotna została wymieniona jako jedno z ustawowych zadań zawodowych ratowników medycznych w Polsce, zawodu tego nie można obecnie zdefiniować jako edukatora zdrowia w ścisłym znaczeniu tego terminu. Zwiększenie kompetencji w zakresie edukacji zdrowotnej wśród członków tej grupy zawodowej wymaga podjęcia odpowiednich środków organizacyjnych, przede wszystkim dotyczących modyfikacji programów nauczania w dziedzinie „ratownictwa medycznego”.