Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 7(43) | 3 | 67-84

Article title

Party elites vs. the other candidates in Public Radio’s free election broadcasts

Title variants

PL
Elity partyjne w porównaniu z innymi kandydatami w darmowych transmisjach wyborczych w radiu publicznym

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The goal of the article was to show how the authorized election committees which registered their tickets in the Lublin region before the elections for the European Parliament in 2014 used their allotted broadcast time on the Polish Radio Lublin station and what was the criterion for division of the broadcast time among individual candidates. The study sought to find whether the committees preferred party elites by allotting most of broadcast time to them, or whether the allotted time was proportionally divided among all candidates. The research results did not conclusively show that the party elites were favored at the expense of the rest of the candidates. This is clearly seen only in the case of Coalition Election Committee Europe Plus Your Movement [Europa Plus Twój Ruch]. In the case of two election committees: Election Committee [EC] Law and Justice [Prawo i Sprawiedliwość] and EC Polish People’s Party [Polskie Stronnictwo Ludowe] the leaders appeared in each broadcast twice as often as compared with the other candidates, beginning and ending the broadcast; nevertheless the rest of the time was proportionately distributed between the other candidates. Four election committees: EC Janusz Korwin-Mikke’s New Right [Nowa Prawica Janusza Korwin-Mikke], EC Zbigniew Ziobro’s Solidary Poland [Solidarna Polska], EC of Voters National Movement [Ruch Narodowy] and EC Direct Democracy [Demokracja Bezpośrednia] decided to use the allotted broadcast time for statements of the party leader or a representative speaking on behalf of all candidates or for a narrator; however, in each case the speaker did not introduce himself and did not promote his own candidacy, which should be treated as the promotion of the entire ticket rather than its leader only. In the other cases, the materials of those who provided their own materials on time were broadcast.
PL
Celem artykułu było ukazanie, w jaki sposób uprawnione komitety wyborcze, które wystawiły swoje listy na Lubelszczyźnie przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2014 r., wykorzystały przyznany im czas antenowy w lubelskiej rozgłośni Polskiego Radia i jakie było kryterium podziału czasu między poszczególnych kandydatów. Badano, czy komitety preferowały elity partyjne, przyznając im gros czasu antenowego, czy też przyznany czas dzielono proporcjonalnie między wszystkich kandydatów. Wyniki badań nie wskazały jednoznacznie na faworyzowanie elit partyjnych kosztem pozostałych kandydatów. Wyraźnie widać to jedynie w przypadku KKW Europa Plus Twój Ruch. W przypadku dwóch komitetów wyborczych, KW Prawo i Sprawiedliwość i KW Polskie Stronnictwo Ludowe liderzy występowali dwukrotnie częściej w każdej audycji w porównaniu z innymi kandydatami, rozpoczynając audycję i ją kończąc, niemniej jednak pozostały czas rozdano proporcjonalnie między pozostałymi kandydatami. Cztery komitety wyborcze: KW Nowa Prawica Janusza Korwin-Mikkego, KW Solidarna Polska Zbigniewa Ziobro, KWW Ruch Narodowy i KW Demokracja Bezpośrednia przyznany czas antenowy zdecydowały się przeznaczyć wyłącznie lub prawie wyłącznie na wypowiedzi lidera ugrupowania bądź przedstawiciela wypowiadającego się w imieniu wszystkich czy też lektora, jednak w każdym z tych przypadków osoba wypowiadająca nie przedstawiała się i nie reklamowała własnej kandydatury, co należy traktować jako promocję całej listy, nie tylko jej lidera. W pozostałych przypadkach emitowano materiały osób, które na czas dostarczyły własne materiały.

Year

Volume

Issue

3

Pages

67-84

Physical description

Contributors

  • Department of Theory Policy Institute of Political Science and International Affairs at KUL

References

  • Jędrzejewski S., Radio renesans. Od monopolu do konkurencji, Warszawa: Wydawnictwo ATK 1997.
  • Kolczyński M., Strategie komunikowania politycznego, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2007.
  • Łukasik-Turecka A., Audytywna reklama wyborcza – przeżytek czy konieczność, “Zeszyty Prasoznawcze” 2015, vol. 58, No. 1 (221), pp.167-175.
  • Łukasik-Turecka A., Audytywna reklama wyborcza jako narzędzie komunikowania politycznego, [in:] M. Podkowińska (ed.), Komunikacja społeczna – tendencje, problemy, wyzwania, Warszawa: Wydawnictwo SGGW 2014, pp. 31-40.
  • Łukasik-Turecka A., Radiowa reklama wyborcza – polecać czy odradzać (uwagi politologa), “Roczniki Nauk Społecznych” 6 (42) 2014, No. 1, pp. 95-109.
  • Łukasik-Turecka A., Radiowa reklama wyborcza w nieodpłatnych audycjach wyborczych radia publicznego, [in:] R. Wiszniowski, A. Kasińska-Metryka (eds.), Marketing polityczny w gorsecie mediów, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2014, pp. 153-165.
  • Łukasik-Turecka A., Stosunek elektoratu do radiowych reklam wyborczych, “Preferencje Polityczne” 2014, No. 8, pp. 51-60.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-159d09cd-ada4-48f8-b816-71c642c70c63
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.