Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 3 | 149-159

Article title

Uczestnictwo nauczycieli w profesjonalnych społecznościach edukacyjnych w środowisku online a proces doskonalenia zawodowego

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Teachers' participation in the online educational communities and the process of professional development

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Prezentowane w niniejszym opracowaniu rozważania wpisują się w dyskurs pedagogiczny o warunkach rozwoju zawodowego nauczycieli poza miejscem pracy. Celem artykułu jest przede wszystkim omówienie specyfiki funkcjonowania nauczycieli w społecznościach edukacyjnych w środowisku online. Autorka przywołuje koncepcję uczenia się w sieciach K. Tobbina i w tej perspektywie szczegółowo opisuje strukturę oraz funkcje wirtualnych społeczności praktyków, akcentując korzyści, jakie płyną z uczestnictwa w nich. Zwraca przy tym uwagę na braki tradycyjnych form doskonalenia zawodowego nauczycieli. Autorka dokonała krótkiego przeglądu literatury na ten temat. Analiza literatury źródłowej pozwala wskazać, że wirtualne społeczności edukacyjne to alternatywne, optymalne środowiska doskonalenia zawodowego, wspierające kulturę uczenia się nauczycieli. Wspomagają bowiem nieformalne uczenie się i pomagają w doskonaleniu praktyki nauczycielskiej, generując innowacyjne strategie nauczania.
EN
The considerations presented in this study are part of the pedagogical discourse on the conditions for professional development of teachers outside their workplace. The aim of the article is to discuss the specifics of teachers’ participation in online educational communities. The author discusses Tobbin’s concept of online learning and describes in detail the structure and functions of virtual communities. The author emphasizes the benefits of such participation and describes the shortcomings of traditional forms of professional development. Literature analysis shows that virtual educational communities are alternative and optimal environments for the professional development of teachers. Those communities support informal learning and help improve teaching methods by generating innovative teaching strategies

Contributors

References

  • Adams A., Ross D., Vescio V. (2008), A review of research on the impact of professional learning communities on teaching practice and student learning, „Teaching and Teacher Education”, nr 24, s. 80–9
  • Admiraal W., Kruiter J., Lockhorst D., Schenke W., Sligte H., Smit B, Tigelaar D., Wit D. (2016), Affordances of teacher professional learning in secondary schools, „Studies in Continuing Education”, nr 38:3, s. 281–298.
  • Carr N., Chambers D. (2006), Cultural and organisational issues facing online learning communities of teachers, „Education and Information Technologies”, vol. 11, s. 269–282.
  • Cochran-Smith M., Zeichner K. (red.) (2005), Studying Teacher Education: The Report of the AERA Panel on Research and Teacher Education, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah.
  • Darling-Hammond L., Richardson N. (2009), Research Review / Teacher Learning: What Matters?, „Educational Leadership”, nr 66:5, s. 46–53.
  • DuFour R., DuFour R., Eaker R., Many T. (2006), Learning by Doing: A Handbook for Professional Learning Communities at Work, s. 13–42.
  • Elsner D., Bednarek K. (2010), Pomoc doradców metodycznych i konsultantów placówek doskonalenia nauczycieli w opinii jej beneficjentów. Raport końcowy z badań, Warszawa.
  • Evers A., Kreijns K., Van der Heijden B., Gerrichhauzen J. (2011), An Organizational and Task Perspective Model Aimed at Enhancing Teachers. Professional Development and Occupational Expertise, „Human Resource Development Review”, nr 10 (2), s. 151–179.
  • Gallagher T., Griffin S., Ciuffetelli-Parker D., Kitchen J., Figg C. (2011), Establishing and sustaining teacher educator professional development in a self-study community of practice: Pre-tenure teacher educators developing professionally, „Teaching and Teacher Education”, nr 27:5, s. 880–890.
  • Giebułtowska J. (2017), Rozwój zawodowy nauczycieli w modelu professional learning community, „Labo et Education”, nr 5, s. 57–72.
  • Hur J., Brush T. (2009), Teacher Participation in Online Communities: Why Do Teachers Want to Participate in Self-Generated Online Communities of K-12 Teachers?, „Journal of Research on Technology in Education”, nr 41(3), s. 279–303.
  • Hord, S. (2009), Professional learning communities, „National Staff Council”, nr 30: 1, http://www.earlychildhoodleadership.com.au/dloads/rsc/ professional%20communities%20 Hord2009.pdf (data dostępu: 25.05.2020).
  • Hou H. (2015), What makes an online community of practice work?, „Teaching and Teacher Education”, nr 46, s. 6–16.
  • Jenkins H., Clinton K., Purushotma R., Robison A., Weigel M. (2009), Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century, MacArtur, Chicago, Illinois.
  • Kulawska E. (2017), Poczucie własnej skuteczności nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, „Forum Pedagogiczne”, nr 2, s. 237–251.
  • Kyndt E., Gijbels D., Grosemans I., Donche V. (2016), Teachers’ Everyday Professional Development: Mapping Informal Learning Activities, Antecedents, and Learning Outcomes, „Review of Educational Research”, nr 86(4), s. 1111–1150.
  • Lock J. (2006), A new image: Online communities to facilitate teacher professional development, „Journal of Technology and Teacher Education”, nr 14 (4), s. 663–678.
  • Magda-Adamowicz M. (2017), Kształcenie permanentne nauczycieli w czasie ich aktywności zawodowej, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 2, s. 42–52.
  • Richter D. , Kunter M., Klusmann U., Lüdtke O., Baumert J. (2011), Professional development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities, „Teaching and Teacher Education”, nr 27:1, s. 116–126. unhaar P., Sanders K., Yang H. (2010), “Stimulating Teachers” Reflection and Feedback
  • Asking: An Interplay of Self-efficacy, Learning Goal Orientations, and Transformational Leadership, „Teaching and Teacher Education”, nr 26, s. 1154–1161.
  • Senge P. (2006), The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization. Doubleday (A Division of Random House), New York, s. 7.
  • Tobin K. (1998), Connecting communities of learners, The University of Pennsylvania, Philadelphia.
  • Thoonen E., Sleegers, P., Oort, F., Peetsma, T., Geijsel, F. (2011), How to Improve Teaching Practices: The Role of Teacher Motivation, Organizational Factors, and Leadership Practices, „Educational Administration Quarterly”, nr 47(3), s. 496–536.
  • Trust T., Krutka D., Carpenter J. (2016), “Together we are better”: Professional learning networks for teachers, „Computers & Education”, nr 102, s. 15–34.
  • Tuytens M., Devos G. (2011), Stimulating Professional Learning Through Teacher Evaluation: An Impossible Task for the School Leader?, „Teaching and Teacher Education”, nr 27, s. 891–899.
  • Urbaniak-Zając D. (2018), Normatywne i nienormatywne teorie profesjonalizacji, „Problemy Profesji”, nr 2.
  • Van Daal T., Donche V., De Maeyer S. (2014), The Impact of Personality, Goal Orientation and Self-Efficacy on Participation of High School Teachers in Learning Activities in the Workplace, „Vocations and Learning”, nr 7, s. 21–40.
  • Raport NIK, 2012 https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-ksztalceniu-i-doskonaleniu-zawodowym-nauczycieli.html (data dostępu: 23.05.2020).
  • Raport NIK 2017 https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-przygotowaniu-do-zawodu-nauczyciela.html (data dostępu: 23.05.2020 r.)
  • TALIS 2013 Results OECD Publishing (2014), http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/education/talis-2013-results_9789264196261-en#page1 (data dostępu: 24.05.2020).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-16677edc-0883-4e3a-9c99-1441b49e9e33
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.