Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 7 "Pomiędzy dziećmi i dorosłymi. Przekraczanie granic w literaturze dla dzieci i młodzieży" | 165-178

Article title

„Awantury kosmiczne” Edmunda Niziurskiego jako metafora czasów schyłkowego PRL

Authors

Content

Title variants

EN
“Awantury kosmiczne” by Edmund Niziurski as a Metaphor for the Time of Decline of the Polish People’s Republic

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The article is devoted to metaphorical sense of the school image in the Edmund Niziurski’s novel “Awantury kosmiczne”.

Contributors

  • Uniwersytet Gdański, Instytut Filologii Polskiej

References

  • Bartmiński Jerzy, red. 1999. Słownik stereotypów i symboli ludowych. T. 1. Kosmos. T. 2. Ziemia, woda, podziemie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  • Budrewicz Zofia. 2005. Szkoła Niziurskiego – Niziurski w szkole. O twórczości pisarza w edukacji polonistycznej, 121-151. W: Kątny Marek, Pacławski Jan, red. Kieleckie Towarzystwo Naukowe.
  • Burt Jonathan. 2006. Szczur. Leśniak Andrzej, tłum. Kraków: Universitas.
  • Czapiga Artur. 2009. Językowy obraz szczura w kulturze polskiej, rosyjskiej i angielskiej, 17-20. W: Тihonova R.I., Seničkina E.P., Zajceva E.A., red. Novye napravleniâ v izučenii leksikologii, slovoobrazovaniâ i grammatiki načala XXI veka: materialy meždunarodnogo simpoziuma, 4-5 maâ 2009 g. Samara: Izd-vo Povolžskoj gosudarstvennoj social'no-gumanitarnoj akademii.
  • Kowalikowa Jadwiga. 2008. Różne aspekty mówienia o wartościach i wartościowaniu w ramach kształcenia językowego w szkole, 221-252. W: Janus-Sitarz Anna, red. Wartościowanie a edukacja polonistyczna. Kraków: Universitas.
  • Kwiatkowska-Ratajczak Maria. 1994. Z perspektywy wartości o prozie dla dzieci i młodzieży. Poznań: Nakom.
  • Niziurski Edmund. 1982. Awantury kosmiczne. Katowice: Śląsk.
  • Tokarski Ryszard. 1995. Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  • Tokarski Ryszard. 1998. Biała brzoza, czarna ziemia, czyli o miejscu stereotypu w opisie języka, 124-134. W: Anusiewicz Janusz, Bartmiński Jerzy, red. Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne. Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej.
  • Waszakowa Krystyna. 2000a. Podstawowe nazwy barw i ich prototypowe odniesienia. Metodologia opisu porównawczego, 17-28. W: Grzegorczykowa Renata, Waszakowa Krystyna, red. Studia z semantyki porównawczej. Nazwy barw. Nazwy wymiarów. Predykaty mentalne. Cz. 1. Wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Waszakowa Krystyna. 2000b. Struktura znaczeniowa podstawowych nazw barw. Założenia opisu porównawczego, 59-72. W: Grzegorczykowa Renata, Waszakowa Krystyna, red. Studia z semantyki porównawczej. Nazwy barw. Nazwy wymiarów. Predykaty mentalne. Cz. 1. Wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Wierzbicka Anna. 1999. Znaczenie nazw kolorów i uniwersalia widzenia, 405-449. W: Bartmiński Jerzy, red. Język – umysł – kultura. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Słownik języka polskiego PWN (hasło: szkoła). Online: http://sjp.pwn.pl/szukaj/szkoła.html. Data dostępu 3.11.2016.
  • Słownik języka polskiego PWN (hasło: stary). Online: http://sjp.pwn.pl/szukaj/stary.html. Data dostępu 3.11.2016.
  • Słownik języka polskiego PWN (hasło: murłaty). Online: http://sjp.pwn.pl/szukaj/murłaty.html. Data dostępu 3.11.2016.
  • Słownik języka polskiego PWN (hasło: chutor). Online: http://sjp.pwn.pl/szukaj/chutor.html. Data dostępu 3.11.2016.
  • Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego (hasło: biocenoza). Online: http://sjp.pwn.pl/doroszewski/biocenoza;5413488.html. Data dostępu 3.11.2016.
  • Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego (hasło: czarny). Online: http://sjp.pwn.pl/doroszewski/czarny;5418692.html. Data dostępu 3.11.2016.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-17eb2c2a-5983-4330-a81c-a25a5b8583df
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.