Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 24 | 283-297

Article title

Gdzie jest ziemia obiecana edukacji? Kontekst edukacji akademickiej

Authors

Content

Title variants

EN
Where is the promised land of education? The context of academic education

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The article, referring to the texts of the modern humanities, reflects on academic education. The thesis of the decline in the quality of academic education, especially in connection with its massification, was taken as a starting point. Using the metaphor of the promised land, indicated was the need to search for values and goals that will give meaning to the activities of the main actors of the educational scene and deeply involved in them, to stop an “educational disaster”. Reference was made to the idea of utopian thinking and its importance in culture was pointed out. It was framed as an act of value affirmation necessary for society to exist. This is because inherent to human nature is the need to direct towards the future and create bold projections of it. In this context, assisting humans in the development of hope was proposed as a source for deriving the goals of academic education. Hope was framed as one of the basic components of the nature of human existence, and its intervening character was highlighted. Hope integrates what is from this world with that which belongs to the other world. A person goes beyond the horizon of everyday life, beyond what is certain, known, safe, and opens up to non-temporality, to the infinite, to transcendence. Hope was also put in the perspective of the road to the promised land. In this context, courses of action were proposed to support a person in building hope for himself/herself and for those with whom they share a fate. Presumably, at the same time, they inhibit the transformation of universities into educational enterprises. The traps of hope, false hopes that is, are also pointed out. Creating the illusion of freedom, of omnipotence, they anesthetise anxiety and despair, taking away opportunities to go beyond the familiar and discover new possibilities. The role of the desert in the journey to the promised land was also emphasised.
PL
artykule – nawiązując do tekstów współczesnej humanistyki – podjęto refleksję nad edukacją akademicką. Za punkt wyjścia przyjęto tezę o spadku jakości edukacji akademickiej, szczególnie w związku z jej umasowieniem. Posługując się metaforą ziemi obiecanej, wskazano potrzebę poszukiwania wartości i celów, które nadadzą sens działaniom głównych aktorów edukacyjnej sceny i głęboko w nie się zaangażują, pozwolą zatrzymać „edukacyjną katastrofę”. Odniesiono się do idei myślenia utopijnego. Wskazano jego znaczenie w kulturze. Zostało ono ujęte jako akt afirmacji wartości nieodzownej do tego, aby społeczeństwo mogło istnieć. Nieodłączną cechą ludzkiej natury jest bowiem potrzeba skierowania ku przyszłości i tworzenia śmiałych jej projektów. W tym kontekście zaproponowano wspomaganie człowieka w rozwoju nadziei jako źródło wyprowadzania celów edukacji akademickiej. Nadzieja została ujęta jako jedna z podstawowych składowych charakteru ludzkiej egzystencji. Uwypuklono jej ingerujący charakter. Zostaje w niej zintegrowane to, co z „tego” świata, z tym, co przynależy do „innego” świata. Człowiek wykracza poza horyzont codzienności, poza to, co pewne, znane, bezpieczne i otwiera się na nieczasowość, na nieskończoność, na transcendencję. Nadzieję ujęto również w perspektywie drogi do ziemi obiecanej. W tym kontekście zaproponowano kierunki działań, które wspierają człowieka w budowaniu nadziei dla siebie i dla tych, z którymi podzielamy los, a równocześnie hamują przekształcanie uczelni w przedsiębiorstwa edukacyjne. Wskazano również pułapki nadziei, fałszywe nadzieje, które tworząc złudzenie wolności, omnipotencji, znieczulają na niepokój i rozpacz, odbierając szanse na wychodzenie poza to, co znane i odkrywanie nowych możliwości. Zaakcentowano też rolę pustyni w drodze do ziemi obiecanej.

Year

Volume

24

Pages

283-297

Physical description

Dates

printed
2023
online
2023

Contributors

author
  • Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki, Katedra Historii i Teorii Wychowania

References

  • Blikle, A. (2021) Utopijny uniwersytet dla realistów. E-mentor [online], 2(89). Dostępny na: https://doi.org/10.15219/em89.1506.
  • Bloch, E. (1984) Czy istnieje przyszłość w przeszłości. W: J. Kurczewska i J. Szacki (red.) Tradycja i nowoczesność. Warszawa: Czytelnik, 14-29.
  • Canetti, E. (1996) Masa i władza. Tłum. E. Borg i M. Przybyłowska. Warszawa: Czytelnik.
  • Cassirer, E. (2017) Esej o człowieku: wstęp do filozofii kultury. Tłum. A. Staniewska. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
  • Derrida, J. (1999) Wiara i wiedza. W: J. Derrida, G. Vattimo i inni, Religia. Tłum. P. Mrówczyński. Warszawa: Wydawnictwo KR, 7-97.
  • Elliot, D. (2017) Hope and Christian ethics. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Erikson, E.H. (1994) Insight and responsibility. New York: Norton.
  • Filek, J. (2018) Nadziejność. Wprowadzenie do fenomenologii nadziei. Podstawowe rozróżnienia. Kwartalnik Filozoficzny, 2, 151-161.
  • Freire, P. (2021) Pedagogy of hope: Reliving Pedagogy of the Oppressed. London: Bloomsbury.
  • Fromm, E. (2019) Anatomia ludzkiej destrukcyjności. Tłum. J. Karłowski. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  • Gasset, O. (2002) Bunt mas. Tłum. P. Niklewicz. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
  • Heidegger, M. (2013) Bycie i czas. Tłum. B. Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Hill, D.L. i Feudnter, Ch. (2018) Hope in the Midstof Terminal Illness. W: M.W. Gallagher i S.J. Lopez (red.) The Oxford Handbook of Hope. New York: Oxford University Press, 191-206.
  • Jawłowska, A. (1975) Drogi kontrkultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Kołakowski, L. (2011) Moje słuszne poglądy na wszystko. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Król, M. (2019) Rośnie pokolenie analfabetów moralnych [online]. Dostępny na: https://www.wiadomo.co/prof-marcin-krol-rosnie-pokolenie-analfabetow-moralnych/ [11.06. 2022].
  • Księga Jozuego (2008) Biblia Tysiąclecia. Poznań: Pallotinum, 240-264.
  • Kwieciński, Z. (1998) Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty – potrzeba całościowego ujęcia). W: T. Jaworska i R. Leppert (red.) Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 31-38.
  • Kwieciński, Z. (2016) Społeczeństwo wychowujące w zagrożeniu? Kryzys jako źródło nadziei. Zaproszenie do dyskusji. Pedagogika Szkoły Wyższej, 2, 7-8.
  • Lewis-McCoy, R.L. (2014) Inequality in the Promised Land: Race, Resources, and Suburban Schooling. Redwood City: Stanford University Press.
  • Lopez, S.J. (2014) Making Hope Happen. New York: Atria.
  • Lundqvist, C. i Gustafsson, H. (2017) Hope and optimism in sport. W: A. Brady i B. Grenville‑Cleave B. (red.) Positive Psychology in Sport and Physical Activity. London: Routledge, 78-91.
  • Malewski, M. (2018) O trzech tradycjach studiowania. Pedagogika Szkoły Wyższej, 2(24), 7-20.
  • Małkiewicz, M.M. (2019) Pojęcie nadziei w różnych koncepcjach psychologicznych. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio [online], 4(40), 131-147. Dostępny na: https://doi.org/10.34766/fetr.v4i40.189.
  • Marcel, G. (1984) Homo Viator. Wstęp do metafizyki nadziei. Tłum. P. Lubicz. Warszawa: PAX.
  • Markowski, M.P. (2001) Obietnica. Kontrapunkt [online], 3-4 (52-53). Dostępny na: http://www.tygodnik.com.pl/kontrapunkt/52-53/markow.html [28.09.2021].
  • Moltmann, J. (2021) Theology of hope: for the 21st century. London: SCM Press.
  • Morbitzer, J. (2018) Idiocracy – Pedagogical Reflection on the Epidemic of Stupidity in the Generation of the Internet Era. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 17, 125-137.
  • Murawska, A. (2011) Edukacja jako troska o nadzieję człowieka. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  • Murawska, A. (2020) The “Existential Turn” in Education as an Answer to Crises Facing an Individual. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne [online], 1(10), 79-92. Dostępny na: https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.07.
  • Nussbaum, M. (2008) W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego. Tłum. A. Męczkowska, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  • Olbrycht, K. (2010) Wychowanie do nadziei. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2, 9-46.
  • Petrykowski, P. (2016) Zatłoczone pustynie – opuszczone oazy. Studia Paedagogica Ignatiana [online], 4(19), 67-83. Dostępny na: https://doi.org/10.12775/SPI.2016.4.004.
  • Rapoff, M. i Freche, R. (2018) Hope and Children’s Health. W: M.W. Gallagher i S.J. Lopez (red.) The Oxford Handbook of Hope. New York: Oxford University Press, 169-178.
  • Ricoeur, P. (1984) Proces metaforyczny jako poznanie, wyobrażenie i odczuwanie. Pamiętnik Literacki, 2(75), 269-286.
  • Ricoeur, P. (1991) Podług nadziei. Tłum. S. Cichowicz i inni. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
  • Riesman, D. (1947) Some observations on community plans and utopia. The Yale Law Journal, 2(57), 173-200.
  • Riesman, D. (2011) Samotny tłum. Tłum. J. Strzelecki. Kraków: Wydawnictwo vis-a-vis/Etiuda.
  • Sargent, L.T. (2010) Utopianism. A very short introduction. New York: Oxford University Press.
  • Scruton, R. (2012) Pożytki z pesymizmu i niebezpieczeństwa fałszywej nadziei. Tłum. T. Biedroń. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska.
  • Seligman, M.E.P. (2018) The Hope Circuit: A Psychologist’s Journey from Helplessness to Optimism. New York: PublicAffairs.
  • Sloterdijk, P. (2012) Pogarda mas. Szkic o walkach kulturowych we współczesnym społeczeństwie. Tłum. B. Baran. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
  • Szafraniec, K. (2018) Wprowadzenie. Dlaczego młodzi, dlaczego edukacja? [online], 1-16. Dostępny na: http://mlodzi2018.pl/files/raport0.pdf [10.06.2022].
  • Szmyd, J. (2020) Edukacja w kryzysie. Próba wstępnej charakterystyki i oceny. Rocznik Pedagogiczny, 43, 7-26.
  • Śliwerski, B. (2010) Pedagogika nadziei [online]. Dostępny na: http://sliwerskipedagog.blog spot.com/2010/12/pedagogika-nadziei.html [28.09.2021].
  • Śliwerski, B. (2017) Pedagogika nadziei. Prima Educatione [online], 1, 13-19. Dostępny na: https://doi.org/10.17951/pe/2017.1.13.
  • Tischner, J. (1985) Nadzieja szukająca prawdy. Znak, 12(373), 3-11.
  • Tischner, J. (2020) Myślenie według wartości. Kraków: Instytut Wydawniczy Znak.
  • Witkowski, L. (2009) Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty – postacie – pojęcia – próby. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Włodarczyk, R. (2017) O rozczarowaniu utopią i myśleniu krytycznym. W: R. Włodarczyk (red.) Utopia a edukacja. Pedagogiczne konteksty społecznych wyobrażeń świata możliwego. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, 49-63.
  • Zerubavel, Y. (2018) Desert in the Promised Land. Redwood City: Stanford University Press.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-18087b68-3a9a-4605-9f04-4b9ae10ac172
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.