Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 83-84 | 220-225

Article title

Topos ludzkiego ciała w "Oblężeniu" Juliena Bryana

Title variants

EN
Topos of Human Body in Julien Bryan's "Siege"

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W swoim eseju autor przypomina i na nowo odkrywa jeden z najbardziej znaczących filmów dokumentalnych lat 30. Julien H. Bryan (1899-1974) był doświadczonym amerykańskim korespondentem, fotografem i twórcą filmów dokumentalnych. "Oblężenie" (pokazane po raz pierwszy 12 lutego 1940 r. w Nowym Yorku) było unikatowym osobistym raportem, który relacjonował dwa tygodnie w Warszawie w czasie niemieckiej inwazji na Polskę we wrześniu1939 r. Wszystkie dramatyczne obrazy ukazane w tym filmie były oparte na prawdziwych wydarzeniach, które Bryan sfilmował z dbałością o każdy szczegół i autentycznością w portretowaniu ludności cywilnej, która usiłuje przetrwać w zbombardowanym i zniszczonym mieście. Oblężenie, będące pierwszym filmem dokumentalnym o drugiej wojnie światowej, jest przeniknięte silnymi emocjami, ponieważ trudno jest pozostać obojętnym wobec tragedii, bólu i niedoli zwykłych ludzi.
EN
Marek Hendrykowski’s close-reading study remembers and re-discovers one of the most influenced documentaries of the 1930s. Julien H. Bryan (1899-1974) was widely experienced American correspondent, photographer and documentary filmmaker. His "Siege" (released 12 February 1940 in New York City) gave unique two-week personal report from Warsaw during German invasion in September 1939. All dramatic pictures presented in this movie are based on true events filmed by Bryan with authenticity of every detail connected with civilians who try to survive in the bombed and ruined city. Siege as first documentary of World War II is charged with powerful emotions, since it is difficult to pass by the tragedies, pains and misery of real people.

Year

Issue

Pages

220-225

Physical description

Contributors

  • Katedra Filmu, Telewizji i Nowych Mediów, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • Sontag, Susan. 2010. Widok cudzego cierpienia. Tłum. S. Magala, Kraków.
  • Lukrec, Henryk. 1939. Piszcie kroniki w ogniu! „Robotnik”. Nr 264.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-180fa5b3-83d0-4ad8-8b4c-771ed91d39b6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.