Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 115 Film formy, film treści | 239-248

Article title

… Zostały tylko fotosy. Nieistniejące filmy Cindy Sherman

Authors

Title variants

EN
… Only Stills Remained: Nonexistent Films of Cindy Sherman

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przedmiotem eseju są liczne związki twórczości amerykańskiej fotografki Cindy Sherman z kinem, których przejawem jest nie tylko jej słynny cykl Fotosów bez tytułu (1977-1980), ale też krótki film animowany Ubranka dla lalek (1975), zrobiony jeszcze podczas studiów, oraz horror Morderczyni z 1997 r. Autor zastanawia się, na ile poszczególne fotografie z tego cyklu są inspirowane konkretnymi filmami i jaki jest związek własnych filmów artystki z jej zdjęciami. Przywołuje też twórczość innego znanego artysty, Edwarda Hoppera, w którego obrazach również można dostrzec zatrzymane kadry filmowe. Wreszcie omawia filmy z lat 90. ubiegłego wieku zrealizowane przez innych artystów z pokolenia Sherman: Davida Salle’a, Roberta Longo i Juliana Schnabla.
EN
This essay discusses numerous links between the work of the American photographer Cindy Sherman and cinema, manifested through her famous cycle Untitled Film Stills (1977-1980), but also in her own films: a short animation made during her college years (Doll Clothes, 1975) and a horror (Office Killer, 1997). The author considers to what extent photographs from the cycle are inspired by specific films and what is the relationship between the artist’s own films and her Untitled Film Stills. He also recalls Edward Hopper, another well-known artist whose paintings resemble movie stills. Finally, the author reminds us of feature films made in the 1990s by other artists from Sherman’s generation: David Salle, Robert Longo, and Julian Schnabel.

Keywords

Year

Pages

239-248

Physical description

Contributors

  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych

References

  • Baudrillard, J. (1996). Precesja symulakrów (tłum. P. Czapliński). W: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów (ss. 175-189). Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.
  • Cain, A. (2016, 2 czerwca). A Brief History of Cindy Sherman and Feminism. Artsy. https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-is-cindy-sherman-a-feminist
  • Denson, R. (2012, 3 maja, aktualizacja 6 grudnia 2017). Cindy Sherman as Orson Welles... as John Ford... as Vittorio De Sica... as Alfred Hitchcock... as.... HuffPost. https://www.huffpost.com/entry/before-there-was-cindy-sh_b_1312622
  • Elley, D. (1997, 20 sierpnia). „Office Killer”. Variety. https://variety.com/1997/film/reviews/office-killer-1117340046
  • Greenberg, J., Jordan, S. (2017). Meet Cindy Sherman: Artist, Photographer, Chameleon. New York: Roaring Brook Press.
  • Hopson, Ch. (br). Tormented Torsos, the Pornographic Imagination, and Articulated Minors: The Works of Hans Bellmer and Cindy Sherman. https://www.aca-demia.edu/2499667/Tormented_Torsos_the_Pornographic_Imagination_and_Articulated_Minors_The_Works_of_Hans_Bellmer_and_Cindy_Sherman
  • Irzykowski, K. (1924). Dziesiąta muza. Zagadnienia estetyczne kina, Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza.
  • Jones, J. (2012, 26 listopada). Why I’m seduced by Cindy Sherman’s Sex Pictures. The Guardian. https://www.theguardian.com/artanddesign/jonathanjonesb¬log/20-12/nov/26/cindy-sherman-sex-pictures
  • Krauss, R. (1999). Bachelors. Cambridge: MIT Press.
  • Lévi-Strauss, C. (1985). Drogi masek (tłum. M. Dobrowolska). Łódź: Wydawnictwo Łódzkie.
  • Marzoni, A. (2015, 30 września). When SoHo Met Hollywood: Revisiting ’90s Films by ’80s Art Stars. ARTnews. https://www.artnews.com/art-news/news/when-soho-met-hollywood-revisiting-the-90s-films-of-the-80s-art-stars-5043
  • Morris, C. (1999). The Essential Cindy Sherman. New York: Harry N. Abrams, Inc.
  • Rhodes, R. (1982, wrzesień-październik). Cindy Sherman’s „Film Stills”, Parachute. ss. 4-7.
  • Ricciardi, A. (2010). Becoming Woman: From Antonioni to Anne Carson and Cindy Sherman. The Yearbook of Comparative Literature, 56, ss. 6-23.
  • Sherman, C. (2003). The Making of Untitled. W: C. Sherman, The Complete Untitled Film Stills. New York: The Museum of Modern Art.
  • Smith, R. (1997, 30 listopada). ART VIEW: A Horror Movie, Complete with Zombies. The New York Times, sekcja 2, s. 41. https://www.nytimes.com/1997/11/30/movies/art-view-a-horror-movie-complete-withzombies
  • Sontag, S. (2012). Przeciw interpretacji i inne eseje (tłum. D. Żukowski, A. Skucińska, M. Pasicka). Kraków: Wydawnictwo Karakter.
  • Wilde, O. (1923). Krytyk jako artysta I. W: O. Wilde, Dialogi o sztuce. Warszawa: Księgarnia F. Hoesicka.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-1a163d18-4707-4ab7-8d73-af7d0e0686e6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.