PL
Przedmiotem eseju są liczne związki twórczości amerykańskiej fotografki Cindy Sherman z kinem, których przejawem jest nie tylko jej słynny cykl Fotosów bez tytułu (1977-1980), ale też krótki film animowany Ubranka dla lalek (1975), zrobiony jeszcze podczas studiów, oraz horror Morderczyni z 1997 r. Autor zastanawia się, na ile poszczególne fotografie z tego cyklu są inspirowane konkretnymi filmami i jaki jest związek własnych filmów artystki z jej zdjęciami. Przywołuje też twórczość innego znanego artysty, Edwarda Hoppera, w którego obrazach również można dostrzec zatrzymane kadry filmowe. Wreszcie omawia filmy z lat 90. ubiegłego wieku zrealizowane przez innych artystów z pokolenia Sherman: Davida Salle’a, Roberta Longo i Juliana Schnabla.
EN
This essay discusses numerous links between the work of the American photographer Cindy Sherman and cinema, manifested through her famous cycle Untitled Film Stills (1977-1980), but also in her own films: a short animation made during her college years (Doll Clothes, 1975) and a horror (Office Killer, 1997). The author considers to what extent photographs from the cycle are inspired by specific films and what is the relationship between the artist’s own films and her Untitled Film Stills. He also recalls Edward Hopper, another well-known artist whose paintings resemble movie stills. Finally, the author reminds us of feature films made in the 1990s by other artists from Sherman’s generation: David Salle, Robert Longo, and Julian Schnabel.