PL
Artykuł przedstawia wyniki badania obserwacyjnego, mającego na celu zidentyfikowanie czynników kształtujących u użytkowników chęć skorzystania z usług on-line za pomocą urządzeń mobilnych takich jak smartfon, tablet lub laptop1. Przeprowadzono badanie obserwacyjne, w którym użytkownicy (7 osób) przez 14 dni notowali swoją aktywność w zakresie korzystania z usług on-line z dostępnych urządzeń w powiązaniu z czynnikami uznawanymi za motywujące lub demotywujące do korzystania z danego typu urządzenia w danej sytuacji (kontekście). W wyniku badań zidentyfikowano cztery główne rodzaje kontekstów mobilnych (dom, podróż, biurko, teren) oraz główne rodzaje użytkowanych usług on-line (poczta/ /kontakty, planowanie podróży, wiadomości, poszukiwanie informacji, zakupy i rozrywka). Określono również uniwersalne charakterystyki typowych zadań związanych z korzystaniem z usług on-line, w których w większości przypadków jedno z dostępnych urządzeń było preferowane jako najdogodniejszy punkt dostępowy.
EN
This paper presents results of an observational study aimed to identify factors affecting users’ willingness to access on-line services using mobile devices such as Smartphone, tablet or laptop. In this observational study 7 users over 14 days were recording their on-line activity in connection to the motivating or de-motivating factors to use a specific mobile device in a particular context. As a result, four types of mobile contexts have been identified (home, travel, desktop, outside) and main types of on-line services (mail/contacts, travel planning, news, information search, shopping and entertainment). This study also helped to identify generic characteristics of typical on-line-services-related tasks, in which one of available mobile devices (Smartphone, tablet or laptop) have been preferred by users as the most convenient access point.