Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2018 | 5 (77) | 60-66

Article title

The University of the Third Age in Poland. A democratic and holistic approach to the education of the elderly

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The article describes the history of a specific type of the University of the Third Age which was developed in Poland and spread out to other countries in the region. The author describes the genesis of this type of education as well as the criteria which governed changes in educational institutes for seniors. Above all, the article discusses the innovative solutions, education practices, and trends which initiated the post-2000 boom in adult education in Poland. The author summarizes and structures the experience gained while working as the Director of the University of the Third Age at the University of Wroclaw in years 2006–2016, with particular reference to the national and international perspective. Remarks of the reflexive practitioner are compared and contrasted with ultra-local trends and take the form of meta-analysis. The results lead to one fundamental conclusion – in Poland a specific model for the education of seniors was formed. We may describe it as bottom-up, democratic, holistic and flexible.

Journal

Year

Issue

Pages

60-66

Physical description

Contributors

  • University of Wroclaw

References

  • Bilewicz, A. (2001). Uniwersytet Trzeciego Wieku we Wrocławiu w latach 1976-2001. Wrocław: Studium Trzeciego Wieku.
  • Bilewicz, A. (2009). Uniwersytet Trzeciego Wieku we Wrocławiu. Kraków: Impuls.
  • Formosa, M. (2014). Four decades of Universities of the Third Age: past, present, future. Ageing & Society, 34(1), 42-66.
  • Główny Urząd Statystyczny. (2016). Uniwersytety Trzeciego Wieku w roku akademickim 2014/2015. Warszawa: GUS.
  • Główny Urząd Statystyczny. (2018). Obszary tematyczne. Osoby starsze. Retrieved from https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/osoby-starsze/
  • Hug, P. (2010). Holenderski student-senior. In A. Kobylarek, E. Kozak (Eds.), Starość u progu XXI wieku. Uniwersytety Trzeciego Wieku wobec problemów starzejšcego się społeczeństwa (pp. 124-125). Wrocław: Agencja Wydawnicza ARGI.
  • Jakubowska, L. (2012). Seniors as a research group in the experimental model. Journal of Education Culture and Society, 2, 27-35.
  • Kiełkowska, M. (2018). Przemiany rozrodczości w Polsce. In M. Okólski (Ed.), Wyzwania starzejšcego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro (pp. 66-84). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Klimczuk, A. (2013). Kierunki rozwoju uniwersytetów trzeciego wieku w Polsce. E-mentor, 4(51), 72-77.
  • Kobylarek, A. (2002). Uniwersytet - zarys idei podstawowej. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1, 90-100.
  • Kobylarek, A. (2010). Uniwersytet Trzeciego Wieku jako kanł transferu informacji i wiedzy. In W. Horyń, J. Maciejewski (Eds.), Nauczyciel andragog w społeczeństwie wiedzy (pp. 365-371). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Konieczna-Woźniak, R. (2001). Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce. Profilaktyczne aspekty edukacji seniorów. Poznań: Eruditus.
  • Marcinkiewicz, A. (2011). The University of the Third Age as an institution counteracting marginalization of older people. Journal of Education Culture and Society, 2, 38-34.
  • Patterson, R., Moffatt, S., Smith, M., Scott, J., McLoughlin, C., Bell, J., & Bell, N. (2016). Exploring social inclusivity within the University of the Third Age (U3a): a model of collaborative research. Ageing & Society, 36(8), 1580-1603.
  • Pierścieniak, K. (2012). Model uczenia się w uniwersytecie ludowym. Od historii do współczesności. Edukacja Dorosłych, 2, 59-91.
  • Piłat, E. (2014). Polisa na lepszą starość. Edukacja w późnej dorosłości jako metoda przeciwdziałania marginalizacji osób starszych na przykładzie działania Jagiellońskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. In M. Nóżka, M. Smagacz-Poziemska (Eds.), Starzenie się. Problemat społeczno-socjalny i praktyka działań, (pp. 111-124). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Szarota, Z. (2014). Era trzeciego wieku - implikacje edukacyjne. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1, 7-18.
  • Williamson, A. (2000). Gender issues in older adults' participation in learning: viewpoints and experiences of learners in the university of the third age (U3A). Educational Gerontology, 26(1), 49-66.
  • Yenerall, J.D. (2003). Educating an aging society: the university of the third age in Finland. Educational Gerontology, 29(8), 703-716.
  • Zoom na uniwersytety trzeciego wieku. (2012). Warszawa: Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę".

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-1b3253cb-d89d-4e72-8bdb-36ca21cef1cd
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.