PL
Cel: Celem artykułu jest zaprezentowanie rachunku kosztów jakości, zasad jego wdrażania i szacowania kosztów jakości, a także próba zastosowania tego rachunku w wybranym przedsiębiorstwie usługowym. Metodyka badań: Badania empiryczne w zakresie praktycznego zastosowania rachunku kosztów jakości zostało przeprowadzone w jednym z przedsiębiorstw usługowych funkcjonujących na rynku krakowskim. Wyniki badań: Wdrożenie rachunku kosztów jakości w wybranym przedsiębiorstwie usługowym pozwoliło uporządkować informacje na temat kosztów jakości, wskazać obszary problemowe, a także zależności zachodzące między grupami tych kosztów. Wnioski: Zaawansowane procesy świadczenia usług, wysokie wymagania klientów dotyczące jakości usług oraz duża konkurencja sprawiają, że informacje kosztowe, których dostarczają tradycyjne systemy rachunkowe, są niewystarczające do podejmowania właściwych decyzji w przedsiębiorstwach. Konieczne staje się zatem wdrożenie nowych systemów rachunku kosztów, które zapewnią wiarygodne informacje o kosztach związanych z jakością. Takim rachunkiem kosztów, dostarczającym rzetelnych informacji, jest rachunek kosztów jakości. Może być on wykorzystywany jako narzędzie wspomagające proces zarządzania. Jego wdrożenie pozwala zwiększyć efektywność realizowanych procesów, optymalizować koszty i zwiększyć efektywność całej jednostki. Wkład w rozwój dyscypliny: Uzyskane rezultaty powinny stanowić podstawę teoretyczną i praktyczną do wdrażania tego rachunku w dowolnym przedsiębiorstwie usługowym.
EN
Objective: The article presents the calculation of quality costs, rules for its implementation and estimation, as well as an example application of this calculation in a selected service enterprise. Research Design & Methods: Empirical research on the practical application of a quality costs calculation was carried out in a service enterprise operating on the Kraków market. Findings: The implementation of a quality costs calculation in a selected service enterprise made it possible to provide information on quality costs and the relationships between groups of these costs as well as to indicate problem areas. Implications / Recommendations: Advanced service processes, high customer requirements for quality services, and fierce competition mean that the cost information provided by traditional accounting systems is insufficient for the right decisions to be made in enterprises. It is therefore necessary to implement new cost accounting systems that provide reliable information on quality-related costs. Calculating quality costs as cost accounting provides authentic information about these costs, and can be used as a tool supporting the management process. The implementation of this calculation enables enterprises to increase the efficiency of the processes, optimise costs and increase overall unit efficiency. Contribution: The results obtained should constitute the theoretical and practical basis for implementing this calculation in any service enterprise.