PL
Celem niniejszego opracowania jest analiza adekwatności wymogów i regulacji w zakresie tworzenia, przechowywania i zabezpieczania dokumentów bankowych w kontekście ochrony interesu klientów. Uwaga skupiona została na rynku krajowym, a zakres analizy objął zarówno obecne, jak i historyczne brzmienia dokumentów formalnoprawnych wiążących rodzime banki w wyżej wskazanym zakresie. Regulacje dotyczące tworzenia, przechowywania i ochrony dokumentacji funkcjonują na kilku płaszczyznach. Analizie poddano zapisy ustawy Prawo bankowe, w której zawarto pryncypia dotyczące tego zakresu działalności bankowej. Następnie badaniu poddano przepisy dotyczące rachunkowości banków. W tym zakresie skonfrontowano stosowne rozporządzenie Ministra Finansów regulujące ten obszar aktywności banków, które w kwestiach kluczowych wskazuje szereg wymogów zdefiniowanych szczegółowo w nadrzędnym akcie prawnym, czyli ustawie o rachunkowości. Na tym tle szczególne znaczenie mają najbardziej szczegółowe wymogi, które zawarte są w rekomendacjach wydawanych przez Komisję Nadzoru Finansowego. Zapisy aktów prawnych i ich zmiany pokazują, jak szybko postęp technologiczny i rozwój rynków globalnych skutkuje powstawaniem nowych ryzyk i zagrożeń, które winny być należycie identyfikowane i antycypowane. Powyższe zagadnienia ujęto w trzech kolejnych częściach artykułu opisujących najważniejsze elementy i szczegóły przeprowadzonych badań.