W artykule posłużono się koncepcją analizy transakcyjnej w celu charakterystyki symbiotycznej relacji, która może ujawniać się pomiędzy nauczycielem i uczniem. W obranej koncepcji teoretycznej definicję symbiozy stworzono na gruncie psychoterapeutycznym, gdzie oznacza ona sytuację, w której „dwoje lub więcej ludzi zachowuje się tak, jakby w sumie tworzyli jedną osobowość. Taką relację można scharakteryzować strukturalnie stwierdzając, że żadna z tych osób nie kateksjonuje w pełni swojego zestawu stanów ego” . Odwołując się do struktury osobowości w ujęciu transakcyjnym, wyjaśniono, czym jest symbioza na gruncie edukacyjnym zarówno w jej wymiarze jawnym, jak i ukrytym, określono jej następstwa, opisano możliwe przyczyny, upatrując ich zarówno w osobie nauczyciela, jak i ucznia, a także poszukując ich w otoczeniu, czyli szerszej rzeczywistości edukacyjnej. Charakterystyka zjawiska stała się inspiracją dla nakreślenia możliwych dróg przeciwdziałania symbiozie, którą uznano za istotną barierę edukacyjną.