Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 14/1 | 47-67

Article title

The use of the interjection oh across various age groups on the basis of the Abigail files in the CHILDES database

Title variants

PL
Używanie wykrzyknika oh przez różne grupy wiekowe na podstawie plików Abigail w bazie językowej CHILDES

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The research undertaken aims to shed more light on the acquisition of the interjection oh on the basis of the Abigail files in the CHILDES database. The CHILDES database is a collection of transcripts of spoken interactions between the target child and his/her surroundings. The Abigail files comprise of data collected over four years, in which the child, Abigail was recorded at home at three-monthly intervals, a total of ten times. With regard to this paper, some approaches to in-terjections are sketched in the first part. Then, the general statistics of the use of oh are presented with reference to the functions it is used for by the participants of the interactions. Next, the most frequent three functions of oh are presented as calculated for the target child, the caregiver and a person of unknown age. Finally all functions of oh expressed in percentages with reference to the frequency of their occurrence are displayed.
PL
Artykuł stawia sobie za cel przeanalizowanie wykrzyknika oh na podstawie plików Abigail w bazie językowej CHILDES. Baza językowa CHILDES to zbiór transkryptów rozmów zapisanych w formacie CHAT. Pliki Abigail to seria rozmów dziecka z jego otoczeniem zarejestrowa-nych na przestrzeni czterech lat w trzymiesięcznych odstępach. W pierwszej kolejności artykuł prezentuje teoretyczne rozważania dotyczące wykrzykników. Kolejno przedstawiona zostanie ogólna statystyka użycia oh ze względu na funkcje, jakie pełni w wypowiedziach badanych uczestników interakcji. W następnej kolejności wskazane zostaną najczęstsze funkcje, jakie oh pełni w wypowiedziach badanego dziecka, jego opiekuna i osób trzecich. Na końcu przedstawione zostaną wszystkie funkcje, jakie oh pełni w wypowiedziach uczestników rozmów ze względu na ich częstotliwość.

Contributors

  • Zespół Szkół Społecznych STO im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Człuchów

References

  • Aijmer, Karin (2013). Understanding Pragmatic Markers. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Ameka, Felix (1992). “Interjections: the universal yet neglected part of speech”. Journal of Pragmatics 18: 101-118.
  • Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad, Edward Finegan (1999). Longman Grammar of Spoken and Written English. Pearson Education Limited.
  • Blakemore, Diane (1987). Semantic Constraints on Relevance. Oxford: Blackwell.
  • Fraser, Bruce (2006). “Towards a theory of discourse markers”. In: K. Fischer (ed.). Approaches to Discourse Markers. Oxford: Elsevier, 189-204.
  • Lenk, Uta (1998). “Discourse markers and global coherence in conversation”. Journal of Pragmatics 30: 245-257.
  • MacWhinney, B. (2000). The CHILDES Project: Tools for Analyzing Talk. 3rd Edition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum (1998). A University Grammar of English. Harlow: Longman.
  • Schiffrin, Deborah (1987). Discourse Markers. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Schourup, Lawrence (1985). Common Discourse Particles in English Conversation. New York: Garland.
  • Stange, Ulrike (2009). The Acquisition of Interjection in Early Childhood. Hamburg: Diplomica Verlag.
  • Wilkins, David (1992). “Interjections as deictis”. Journal of Pragmatics 18: 119-158.
  • Wierzbicka, Anna (1992). “The semantics of interjections”. Journal of Pragmatics 18: 159-192.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1732-1220
ISSN
2451-1498

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-232305de-5c63-4661-85c2-fdd2b0b9eed1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.