PL
Autor eseju rozważa istotę ontologicznego etosu dzieła sztuki awangardowej jako obiektu i szczególnego sposobu ujawniania znaczeń. Jego zdaniem, awangarda nie korzysta z ruin reprezentacji, tylko dokonuje jej redefinicji. Sers polemizuje z funkcjonującymi definicjami awangardy jako praktyki artystycznej skoncentrowanej na nowatorstwie formalnym i odrzuceniu wartości. Współczesna fascynacja transgresją uosabia tu fałszywą transcendencję, wpisującą się w logikę współczesnego kapitalizmu. Podkreślając swoistą ikonofobię, która przenika teorie estetyczne dowartościowujące język, wzywa do tego, by ponownie ocenić poznawczą i transformacyjną moc obrazów. Status oryginalnego dzieła awangardowego nie leży w jego negatywności, lecz w utopijności, w jego ukryciu momentu transcendencji, który autor rozumie jako głęboko etyczny.
EN
This essay invokes the ontological ethos of the avant-garde work as a particular way of disclosing meaning. The avant-garde, according to Philippe Sers, signals not the ruin of representation but its redefinition; not the debunking of truth but a new relationship to truth. Here Sers manifests his impatience with current accounts of the avant-garde that remain fixated on its nihilism, formal novelty, and value-leveling dimensions. The contemporary infatuation with transgression epitomizes a false transcendence that only plays into the logic of contemporary capitalism. Highlighting the strains of iconophobia that pervades language-based aesthetic theories, the essay calls for a new reassessment of the cognitive and transformative power of images. The status of the original avant-garde work lies not in its negativity but its utopianism, its harboring the moment of transcendence that is profoundly ethical in its implications.