Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 31 | 15-26

Article title

Język integracji narodowej w Joz 24,1–24

Content

Title variants

EN
The language of national integration in Josh 24:1‒24

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Tekst Joz 24,1‒24 przedstawia mowę Jozuego do ludu i jego rozmowę z ludem. Literackie i historyczno-krytyczne badania tego tekstu pozwalają na umiejscowienie jego powstania w okresie powygnaniowym, a pierwszych jego adresatów widzieć wśród mieszkańców perskiej prowincji Jehud. Z pomocą prorockiej formuły przedstawione jest najpierw orędzie Boga JHWH. Jego treścią jest historia Izraela, w której sam JHWH jest protagonistą. Ta historia odzwierciedla Bożą naturę. Jako taka miała być motywem do zaufania w teraźniejszości z myślą również o przyszłości. Dla mieszkańców judzkiej prowincji epoki powygnaniowej takie słowa pomagały w uświadomieniu własnej, religijnej i narodowej tożsamości. Budziły poczucie więzów krwi i wiary. Służyły budowaniu pomyślnej przyszłości w Ziemi Obiecanej.
EN
The text of Josh 24:1‒24 presents Joshua’s to the people and his conversation with them. Literary and historio-critical examination of this text allows us to date its origins to the post-exilic period and to see its rst addressees as belonging to the inhabitants of the Persian province of Jehud. The message of God, YHWH, is rst presented by means of the prophetic formula. Its content is the history of Israel, in which YHWH himself is the protagonist. this history mirrors the Divine nature. As such it was intended to be a motive for trust in the present, with thought of the future also. For the inhabitants of the province of Jehud, such words were a help in realising their own religious and national identity. They aroused a feeling of the bonds of blood and faith. They also contributed to the building of a successful future in the Promised Land.

Year

Issue

31

Pages

15-26

Physical description

Contributors

  • Wydział Historyczny Uniwersytet Gdański

References

  • Anbar M., Josué et l‘alliance de Sichem (Josué 24:1‒28), Frankfurt a.M. 1992.
  • Assmann J., Das kuturelle Gedächtnis. Schri0, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen, München 2002.
  • Blum E., Die Komposition der Vätergeschichte, Neukirchen-Vluyn 1984.
  • Brockmöller K., Prophet / Prophetin / Prophetie, w: Herders Neues Bibellexikon, red. F. Kogler, Freiburg i.B. 2008.
  • Chrostowski W., Asyryjska diaspora Izraelitów – wyzwania i perspektywy badań, „Collectanea Theologica” 2000, nr 1.
  • Chrostowski W., Asyryjska diaspora Izraelitów i inne studia, Warszawa 2003.
  • Chrostowski W., Asyryjska diaspora Izraelitów w świetle Księgi Ezechiela. Wojciechowi Pikorowi w odpowiedzi, „Zeszyty Naukowe Stowarzyszenia Biblistów Polskich” 2012, nr 9.
  • Chrostowski W., Babilońskie deportacje mieszkańców Jerozolimy i Judy oraz inne studia, Warszawa 2009.
  • Chrostowski W., Ogród Eden – zapoznane świadectwo asyryjskiej diaspory, Warszawa 1996.
  • Ernst E., Redegattungen / Redekunst / Redestil, w: Herders Neues Bibellexikon, red. F. Kogler, Freiburg i.B. 2008.
  • Fritz V., Das Buch Josua, Tübingen 1994.
  • Görg M., Josua, Würzburg 1991.
  • Hawk L. D., Joshua, Collegeville 2000.
  • Liwak R., Der Prophet und die Geschichte, Stuttgart 1987.
  • McCarthy, D. J., Treaty and Covenant. A Study in Form in the Ancient Oriental Documents and in the Old Testament, Roma 1978.
  • Moatti-Fine J., Jésus (Josué). Traduction du texte grec de la Septante, introduction et notes, Paris 1996.
  • Nelson R. D., Joshua. A Commentary, Louisville 1997.
  • Noort E., Das Buch Josua: Forschungsgeschichte und Problemfelder, Darmstadt 1998.
  • Noort E., Zu Stand und Perspektiven: Der Glaube Israels zwischen Religionsgeschichte und Theologie. Der Fall Josua 24, w: Perspectives in the Study of the Old Testament and Early Judaism. A Symposium in Honour of Adam S. van der Woude on the Occasion of His 70th Birthday, red. F. García Martínez, E. Noort, Leiden 1998.
  • Noth M., Das Buch Josua, Tübingen 1938 (1953).
  • Noth M., Überlieferungsgeschichtliche Studien. Die Sammelnden und bearbeitenden Geschichtswerke im Alten Testament, Tübingen 1957.
  • Perlitt L., Bundestheologie im Alten Testament, Neukirchen-Vluyn 1969.
  • Reiterer F. V., Geschichtsschreibung, w: Herders Neues Bibellexikon, red. F. Kogler, Freiburg i.B. 2008.
  • Römer T., Book-Endings in Joshua and the Question of the So-Called Deuteronomistic History, w: Raising Up a Faithful Exegete: Essays in Honor of Richard D. Nelson, red. K. L. Noll, B. Schramm, Winona Lake 2010.
  • Römer T., La $n de l’historiographie deutéronomiste et le retour de l’Hexateuque?, „Theologische Zeitschrift” 2001, t. 57.
  • Rösel H. N., Erwägungen zu Tradition und Geschichte in Jos 24. Ein Versuch, „Biblische Notizen” 1983, t. 22.
  • Schmid K., Hintere Propheten (Nebiim), w: Grundinformation Altes Testament. Eine Einführung in Literatur, Religion und Geschichte des Alten Testaments, red. J. C. Gertz, Göttingen 2006.
  • Schmitt G., Der Landtag von Sichem, Stuttgart 1964.
  • Sicre J. L., Giosuè, Roma 2004.
  • Soggin J. A., Joshua. A Commentary, London 1972.
  • Sperling S. D., Joshua 24 Re-examined, „Hebrew Union College Annual” 1987, t. 58.
  • (repr. w: Reconsidering Israel and Judah. Recent Studies on the Deuteronomistic History, red. G. N. Knoppers, J. G. McConville, Winona Lake 2000).
  • Spreaafico A., La voce di Dio. Per capire i profeti, Bologna 1998.
  • Strübind K., Geschichtliches Denken im Alten Testament und moderne Geschichtswis-
  • senscha0, „+eologisches Gespräch” 1994, t. 18.
  • Strübind K., Warum die Bibel (nicht immer) Recht hat. Auf dem Weg zu einem Schrift-verständnis zwischen Fundamentalismus und Religionsgeschichte, „Zeitschrift für theologie und Gemeinde” 2008, t. 13.
  • Synowiec J. S., Gatunki literackie w Starym Testamencie, Kraków 2003.
  • Szamocki G., Polityczne i społeczno-religijne tło opowiadań o Proto-Izraelitach w Księdze Jozuego, w: Żydzi i judaizm we współczesnych badaniach polskich, red. K. Pilarczyk, Kraków 2010.
  • Szamocki, G., Przejście Izraelitów przez Jordan (Joz 3,1‒5,1). Historiografia, teologia, pareneza, Gdańsk 2011.
  • Utzschneider H., Nitsche S. A., Arbeitsbuch literaturwissenscha0liche Bibelauslegung. Eine Methodenlehre zur Exegese des Alten Testaments, Gütersloh 2001.
  • Van Seters J., Joshua 24 and the Problem of Tradition in the Old Testament, w: In the Shelter of Elyon. Essays on Ancient Palestinian Life and Literature in Honor of G. W. Ahlström, red. W. B. Barrick, J. R. Spencer, Sheqeld 1984.
  • Weinberg J. P., Demographische Notizen zur Geschichte der nachexilischen Gemenide in Juda, „Klio” 1972, t. 54.
  • Weinberg J. P., Die Agrarverhältnisse in der Bürger-Tempel-Gemeinde der Achämenidenzeit, „Acta Antiqua. Academiae Scientiarum Hungaricae” 1974, t. 22.
  • Weinberg J. P., Die Mentalität der jerusalemischen Bürger-Temple-Gemeinde des 6.-4. Jh. v.u.Z., „Transeuphratène” 1992, nr 5.
  • Weinberg J. P., The Citizen-Temple Community, Sheqeld 1992.
  • Witte M., Von den Anfängen der Geschichtswerke im Alten Testament – Eine forschungs-geschichtliche Diskussion neuerer Gesamtentwürfe, w: Die antike Historiographie und die Anfänge der christlichen Geschichtsschreibung, red. E.-M. Becker, Berlin – New York 2005.
  • Wypych S., Przymierze i jego odnowa. Studium z teologii biblijnej Starego Testamentu, Kraków 2003.
  • Zenger E., Eigenart und Bedeutung der Prophetie Israels, w: Einleitung in das Alte Testament, red. E. Zenger i in., Stuttgart 2006.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-2546671c-8ac6-4465-a09a-3916a269ec1f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.