PL
Celem artykułu jest przeanalizowanie, w jaki sposób procesy, określane za Ronaldem Inglehart’em jako postmodernizacja, oddziałują na kształt etyki, oraz szerzej, kultury gospodarczej cywilizacji zachodniej. Problem ten zostanie podjęty z wyakcentowaniem przemian zachodzących w rodzinie, które mają swoje doniosłe skutki dla procesu socjalizacji oraz edukacji moralnej. Jednym z założeń jest tu związek pomiędzy funkcjonowaniem struktur pośredniczących a przekazem kultury, rozumianej jako zespół wartości, norm i przekonań. Daje to podstawy, aby zasadnie twierdzić, że etyczne oblicze systemu gospodarczego jest zapośredniczone w obszarze socjalizacji – szczególnie pierwotnej – której ważnym aspektem jest edukacja moralna.
EN
The aim of the article is to analyze how the processes, described by Ronald Inglehart as postmodernisation, affect the shape of ethics and, more broadly, the economic culture of Western civilization. This problem will be addressed with the emphasis on changes taking place in the family, which have their significant effects on the process of socialization and moral education. One of the assumptions accepted here is the relationship between the functioning of mediating structures and the transmission of culture, understood as a set of values, norms and beliefs. This offers grounds to reasonably claim that the ethical face of the economic system is embedded in the area of socialization – especially the primary one – of which moral education is an important aspect.