Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 22 | 63-78

Article title

Kto się sprzeciwia różnorodności? o tożsamości uczestników ruchu nacjonalistycznego

Authors

Content

Title variants

EN
Who is against diversity? On the identity of the nationalist movement’s participants

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Te paper focuses on the identity of a contemporary Polish nationalist movement. It is based on biographical narrative interviews which were carried out among members of three Polish nationalist organizations: the All Youth Polish, the National Rebirth of Poland and the National Radical Camp. Participants of nationalist movements mobilize themselves and protest against increasing diversity. Te contemporary Polish nationalism can be understood as the particular kind of cultural resistance to globalization, cultural diversifcation, lef- -wing activities. Te homosexuals and feminists seem to be their main opponents. Nationalists defne themselves as the defenders of tradition, history and Polish values and hence they attempt to make the public sphere homogeneous. According to their statements, the public sphere should be reserved for Polish, Catholic values and norms. As I conclude, the nationalist resistance can be perceived as the result of anxiety for the status of national identity and longing for universal values or constant points of reference.

Year

Volume

22

Pages

63-78

Physical description

Contributors

author
  • Uniwersytet Wrocławski, POLAND

References

  • Auer S. (2004), Liberal Nationalism in Central Europe, London
  • Billig M. (2008), Banalny nacjonalizm, Kraków
  • Bee K. (2007), Ethnographies of the Far Right, “Journal of Contemporary Ethnography” nr 36(2)
  • Bauman Z. (1995), Wieloznaczność nowoczesna. Nowoczesność wieloznaczna, Warszawa
  • Bokszański Z. (2005), Tożsamości zbiorowe, Warszawa
  • Castells M. (2009), Siła tożsamości, Warszawa
  • Giddens A. (2001), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa
  • Giddens A. (2009), Życie w społeczeństwie potradycyjnym, [w:] U. Beck, A. Giddens, S. Lash, Modernizacja refeksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności, Warszawa
  • Glaser B., Strauss A. (2009), Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego, Kraków
  • Hałas E. (2006), Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń, Warszawa
  • Kalb D. (2009), Conversation with a Polish populist: Tracing hidden histories of globalization, class and dispossession in postsocialism (and beyond), “American Ethnologist” nr 2(36)
  • Konecki K. (1988), Praca w koncepcji socjologii interakcjonistycznej, „Studia Socjologiczne” nr 1
  • Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa
  • McAdam D. (2001), Harmonizing the voices: Tematic continuity across the chapters,[w:] R. R. Aminzade, J. A. Goldstone, D. McAdam, E. J. Perry, W. H. Sewell, S. Tarrow, C.
  • Tilly (red.), Silence and voice in the study of contentious politics, New York
  • Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa
  • Melucci A. (1985), Te symbolic challenge of contemporary movements, ”Social Research” nr 4(52)
  • Pakulski J. (1991), Social Movements. Te Politics of Moral Protest, Melbourne Rex J. (1996), National Identity in the Democratic Multi-Cultural State, “Sociological Research Online” nr 2(1)
  • Rokuszewska-Pawełek A. (1996), Miejsce biografi w socjologii interpretatywnej. Program socjologii biografstycznej Fritza Schuetzego, „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody” nr 1
  • Schuetze F. (1990), Presja i wojna: doświadczenia młodego żołnierza niemieckiego w czasie drugiej wojny światowej i ich implikacje biografczne, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biografczna w socjologii, Warszawa-Poznań
  • Smith A. (2007), Nacjonalizm, Warszawa
  • Stryker S., Owens T., White R. (red.), (2000), Self, identity and social movements, Minneapolis.
  • Taylor C. (1996), Źródła współczesnej tożsamości, [w:] K. Michalski (red.), Tożsamość w czasachzmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo, Kraków
  • Wrzosek T. (2010), Nacjonalizm i hegemonia: przypadek Młodzieży Wszechpolskiej, Łódź
  • Ziółkowski M. (2006), Zmiany systemu wartości, [w:] J. Wasilewski (red.), Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Warszawa
  • Żyro T. (2005), Nowy nacjonalizm w Europie współczesnej, [w:] P. Mazurkiewicz, S. Sowiński (red.), Religia – tożsamość – Europa, Wrocław

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-283f5fa4-cb3f-4515-9e35-078e4d1dde2d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.