Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 7 | 195–207

Article title

Rola sztuki programowania w kształceniu informatycznym

Content

Title variants

EN
The role of the art of programming IT education

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artyzm czy rzemiosło? Jakże często to pytanie można odnieść do nauczania informatyki w szkole. Przy czym nie chodzi tylko o przykłady oczywiste, związane z tworzeniem grafiki komputerowej czy projektowaniem witryn WWW, gdzie oprócz rzemieślniczej znajomości narzędzi informatycznych pojawia się wątek kreatywności, zmysłu artystycznego ucznia. Warto przejrzeć się choćby umiejętnościom związanym z myśleniem algorytmicznym i programowaniem, bardzo ważnym wobec właśnie wprowadzanych zmian programowych w nauczaniu informatyki. Dziś programowanie, także wobec bogactwa narzędzi, ale przede wszystkim w związku z inwencją ucznia, daje pełne pole do ujawnienia niekonwencjonalnych pomysłów, oryginalnego sposobu myślenia, nieszablonowych rozwiązań. Słowem, może być sztuką wbrew niekiedy kojarzącemu się z rzemiosłem słowu kodowanie.
EN
There is a longstanding debate whether computer science education is art or craft. There is no doubt that computer graphics and website design, apart from technical skills, require some degree of invention and creativity, some artistic sense. Maybe the same concerns skills related to algorithmic thinking and programming, which are very important in view of changes in the syllabus of IT teaching that are being introduced. Today, programming provides a possibility to reveal unconventional ideas, original thinking and unconventional solutions due to the wealth of tools and, above all, students’ inventiveness. Thus, it may be treated as art, contrary to the widespread belief that coding involves pure craft.

Year

Issue

7

Pages

195–207

Physical description

Artykuł naukowy

Contributors

  • Akademia Pomorska w Słupsku

References

  • Dylak, S. (2013). Architektura wiedzy w szkole. Warszawa: Difin.
  • Ledóchowski, Z. (2015). O potrzebie powszechnego kształcenia informatycznego. W: S. Galanciak, M. Tanaś (red.), Cyfrowa przestrzeń kształcenia, t. I (s. 189–205). Kraków: Wydawnictwo Impuls.
  • Ledóchowski, Z. (2018). O roli nauczyciela informatyki w cyfrowym świecie. W: S. Galanciak, M. Tanaś (red.), Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni, t. III (s. 181–195). Kraków: Wydawnictwo Impuls.
  • Kalinowski, W. Zachwyt dekretowany. http://www.wszp.edu.pl/fileadmin/files_wszp/Instytucja_sztuki.doc, pobrane 11.10.2018.
  • Sysło, M.M. (1998). Piramidy, szyszki i inne konstrukcje algorytmiczne. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. http://mmsyslo.pl/Materialy/Ksiazki-i-podreczniki/Ksiazki/Ksiazka-Piramidy-szyszki-i, pobrane 11.10.2018.
  • Sysło, M.M. (2014). Myślenie komputacyjne. Nowe spojrzenie na kompetencje informatyczne. W: Materiały konferencji „Informatyka w Edukacji XXI” (s. 15–32). Toruń: UMK.
  • Tatarkiewicz, W. (2005). Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Wing, J. (2006). Computational thinking. Communications Of The Acm March, 49, No. 3. https://www.cs.cmu.edu/~15110-s13/Wing06-ct.pdf, pobrane 11.10.2018.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-2a73b7d0-6076-42aa-8388-cd3c2accfcd3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.