PL
Cel pracy: Celem artykułu jest przedstawienie prawnych przesłanek zastosowania przez Prezesa Rady Ministrów środka nadzorczego w postaci zawieszenia organów gminy. Hipoteza badawcza opiera się na założeniu, że nadzór nad samorządem terytorialnym jest jednym z głównych czynników determinujących legalność działania zdecentralizowanej władzy publicznej. Nadzór ma charakter weryfikacyjny, a jego granice wyznacza zasada działania organów władzy publicznej na podstawie prawa i granicach prawa. W ramach stosunków nadzoru prowadzona jest ocena przestrzeganie norm regulujących funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego oraz stosowane są środki korygujące i naprawcze . Wadliwie funkcjonujący samorząd terytorialny przejawia się nie tylko rażącym naruszaniem norm prawnych przez organy administracji samorządowej, ale również nieefektywnym wykonywaniem zadań publicznych. Materiał i metody: W pracy została zastosowana metoda opisowa oraz analizy przepisów prawa i orzeczeń sądów Wyniki: Celem badań jest potwierdzenie, że zawieszenie organów samorządu zaliczany się do „nadzwyczajnych” środków nadzoru, ponieważ oddziałuje na konstytucyjnie i sądownie gwarantowaną samodzielność działania samorządu terytorialnego. Jest to szczególny, personalny środek nadzoru, stosowany w sytuacji braku metodologicznej i rzeczywistej sprawności organów gminy. Wnioski: Wnioskiem końcowym opracowania jest stwierdzenie, że jednym ze środków nadzoru mającym przeciwdziałać braku skuteczności działań jednostek samorządu terytorialnego jest zawieszenie organów jednostki samorządu terytorialnego.