PL
Artykuł dotyczy problematyki eschatologicznej, która zajmowała nie tylko Norwida poetę i myśliciela, ale w istotnym stopniu dopełniała również Norwidowską ikonografię skupioną wokół życia i śmierci człowieka. Autorka omawia kilka dzieł rysunkowych i graficznych Norwida z lat pięćdziesiątych XIX wieku, odnoszących się wprost do chrześcijańskiej nauki o zmartwychwstaniu wszystkich ludzi na końcu czasów. Szczególne miejsce wśród owych dzieł zajmuje akwaforta „Alleluja”, ujawniająca personalistyczny horyzont Norwidowskiej myśli oraz umiłowanie konkretu. Analizowane przedstawienia – których źródła głęboko tkwią w lekturze pism św. Pawła, kreślącego przed chrześcijanami obrazy eschatologicznej nadziei – stanowią z jednej strony swoiste wyznanie wiary, z drugiej zaś owoc pogłębionej refleksji nad problematyką, której poeta poświęcił tekst napisany w formie zbioru notatek, opublikowany przez Juliusza Wiktora Gomulickiego pod tytułem [Zmartwychwstanie historyczne].
EN
The article refers to the eschatological issues that preoccupied not only Norwid-poet and Norwid-thinker, but also to a large degree complemented his iconography concentrated on a man’s life and death. The author of the paper analyses a few Norwid’s pictorial and graphical works produced in the 1850s that directly denote the Christian learning of every man’s Resurrection at the end of time. A prominent place among the works is occupied by the etching “Alleluja” (“Hallelujah”) that displays a personalistic horizon of Norwid’s thought and love for the concrete. The analysed pieces, the sources of which are deeply rooted in the readings of the papers by Saint Paul who sketches for Christians the images of eschatological hope, are on the one hand a peculiar profession of faith, while on the other hand a fruit of intensified reflection on the issue to which the poet devoted a text written in a form of a collection of notes, and which was published by Juliusz Wiktor Gomulicki under the title [Zmartwychwstanie historyczne] ([Historical Resurrection]).