Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 3(17) | 1-22

Article title

Recommending scientific organization by employees as the example of their prosumption activity

Content

Title variants

PL
Rekomendowanie organizacji naukowej przez pracowników jako przykład ich aktywności prosumpcyjnej

Languages of publication

EN PL

Abstracts

EN
In the article the problems related to recommending the employer by employees are presented. It is described as the example of employees’ prosumption activity. Transmitting their opinions about the organization as the employer they become the co-creators its image which is one of the key non-material marketing values. The article has theoretical-empirical character. In the theoretical part the essence of prosumption is presented. The special attention is paid to fact that in the literature this appearance is linked with consumption products not with personnel activity. In the empirical part the results of the field researches on recommending employer and its relation determinants are presented. The statistical analysis in the form of correspondence analysis method has been used to these results. It allows to estimate the dependences between analysed variables, to define the power of identified dependences, to show their character, to sort the relation determinants of recommending in the hierarchical system etc. All of the analysed dependences are significant in the statistically meaning. The stronger dependence exists in the case of vertical relation variable in the comparison to the dependence between recommending employer and horizontal relation variable. Of course each of type of organizational relations should be supported by employer because it influences on employees’ identifying with the organization which is the key determinant of the column variable.
PL
W artykule przedstawiono zagadnienia związane z rekomendowaniem pracodawcy przez pracowników, zwracając uwagę, że jest to przykład ich aktywności prosumpcyjnej. Poprzez przekazywanie opinii na temat organizacji w roli pracodawcy stają się oni bowiem współtwórcami jej wizerunku, czyli jednej z kluczowych niematerialnych wartości marketingowych. Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. W części teoretycznej zwrócono uwagę na specyfikę prosumpcji i fakt, że nadal w literaturze przedmiotu odnosi się ją głównie do produktów konsumpcyjnych, pomijając fakt, iż zjawisko to dotyczy również działań personalnych. W części praktycznej przedstawiono wyniki badań pierwotnych dotyczących rekomendowania organizacji jako pracodawcy i jego relacyjnych determinant. Zostały one poddane analizie statystycznej przy wykorzystaniu metody analizy korespondencji. Dzięki jej zastosowaniu możliwe było określenie występowania zależności między wybranymi zmiennymi relacyjnymi i gotowością do rekomendowania pracodawcy, jak również wskazanie siły zidentyfikowanych zależności i ich specyfiki. Pozwoliło to na ich hierarchiczne uporządkowanie. Okazało się, że wszystkie analizowane zależności były statystycznie istotne. Relatywnie silniejsza zależność występuje jednak w przypadku zmiennej związanej z relacjami wertykalnymi w porównaniu ze zmienną odzwierciedlającą relacje horyzontalne. Oczywiście, pracodawcy powinni troszczyć się o kształtowanie obu typów relacji, gdyż stosunkowo najsilniejsza zależność występuje między rekomendowaniem pracodawcy, a utożsamianiem się z celami organizacji, które jest konsekwencją specyfiki całego układu relacji interpersonalnych w organizacji.

Year

Issue

Pages

1-22

Physical description

Dates

online
2015-09

Contributors

References

  • Blättel-Mink B., Menez R., Dalichau D., Kahnert D., Prosuming, or when customers turn collaborators: coordination and motivation of customer contribution, http://publikationen.ub.uni-frankfurt.de/files/.../prosuming, (dostęp: 11.07.2015 r.).
  • Goffin K., Varnes C., Van der Hoven C., Koners U., Beyond the voice of the consumer: ethnographic market research, „Research – Technology Management” 2012, vol. 55, no. 4.
  • http://forrest.psych.unc.edu/research/vista-frames/pdf/chap11.pdf, (dostęp: 11.07.2015 r.).
  • Huggins R., Forms of network resource: knowledge access and the role of inter-firm networks, “International Journal of Management Reviews” 2010, vol. 12, no. 3.
  • Humphreys A., Grayson K., The Intersecting Roles of Consumer and Producer: A Critical Perspective on Co-production, Co-creation and Prosumption, “Sociology Compass” 2008, no. 2.
  • Izvercian M., Şeran S. A., Buciuman C.-F., Transforming Usual Consumers into Prosumers with the Help of Intellectual Capital Collaboration for Innovation, “International Journal of Information and Education Technology” 2013, vol. 3, no. 3.
  • Jordan P. J., Troth A., Emotional intelligence and leader member exchange: The relationship with employee turnover intentions and job satisfaction, “Leadership and Organization Development Journal” 2011, vol. 32, no. 3.
  • Judeh M., Emotional Intelligence and Retention: The Moderating Role of Job Involvement, “International Scholarly and Scientific Research & Innovation” 2013, vol. 7, no. 3.
  • Li L., Feng Z., Gao X., Correspondence Analysis in International Sci-Tech Cooperation Patterns and University Resources, “Journal of Service Science and Management” 2011, vol. 4.
  • Mäntymäki M., Islam N., Voyeurism and exhibitionism as gratifications from prosuming facebook, Twenty Second European Conference on Information Systems, Tel Aviv 2014, http://www.researchgate.net/publication/264352412, (dostęp: 11.07.2015 r.).
  • Merlo O., Eisingerich A. B., Auh S., Acta Non Verba? The Role of Customer Participation and Word of Mouth in the Relationship Between Service Firms' Customer Satisfaction and Sales Performance, “Journal of Service Research” 2014, vol. 2, no. 40.
  • Prahalad C. K., Ramaswamy V., The future of competition: Co-creating unique value with customers, Harvard Business School Press, Cambridge, MA 2004.
  • Price R. A., Wrigley C., Straker K., Not just what they want, but why they want it: Traditional market research to deep customer insights, „Qualitative Market Research: An International Journal” 2015, vol. 18, no. 2.
  • Rieder K., Gunter Voss G., The working customer: an emerging new type of consumer, “Psychology of Everyday Activity” 2010, vol. 3, no. 2.
  • Ritzer G., Dean P., Jurgenson N., The coming age of the prosumer, “American Behavioral Scientist” 2012, no. 56.
  • Ritzer G., Prosumption: evolution, revolution or eternal return of the same?, “Journal of Consumer Culture” 2014.
  • Xie Ch., Trying to prosume: toward a theory of consumers as co-creators of value, Journal of the Academy of Marketing Science” 2008, vol. 36, no. 1.
  • Yannopoulos P., Auh S., Menguc B., Achieving Fit Between Learning and Market Orientation: Implications for Firm Performance, “Journal of Product Innovation Management” 2012, vol. 29, no. 4.

Notes

EN
Available in Open Access.
PL
Publikacja w otwartym dostępie (Open Access).

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-2dcd1f04-19ff-47e8-8965-eb8d343b1a27
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.