Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2015 | 2(8) | 10-21

Article title

Kryzys tożsamości gracza – znaczenie terminu „gamer” wobec popularyzacji gier komputerowych

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Gamer identity crisis – meaning of the term ‘gamer’ in view of the popularisation of video games

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Popularyzacja gier wideo, w wyniku której poszerza się krąg ich potencjalnych odbiorców, a dotychczas marginalizowane grupy stają się bardziej widoczne, skutkuje zmianą wizerunku przeciętnego gracza, a tym samym prowadzi do podważenia dotychczasowego znaczenia słowa gamer. Poniższy artykuł, bazując na założeniach krytycznej analizy dyskursu, przedstawia przegląd praktyk dyskursywnych wewnątrz kultury gamingowej, wypowiedzi i tekstów odnoszących się do kryzysu semantycznego pojęcia gamer, tym samym opisując skonfliktowane stanowiska, przyczyny konfliktu i jego potencjalne możliwe rozwiązania.
EN
The popularization of video games attracts a broader audience, while simultaneously hitherto marginalized groups become more noticeable. As a result, the image of an average gamer changes, as well as the semantic connotations and the definition of the word ‘gamer’ itself. Referring to the principles of critical discourse analysis, the article presents an overview of discursive practices in gaming culture, works and statements concerning semantic crisis of the word ‘gamer’. It elaborates on the conflicting stances, causes of the conflict, and potential solutions.

Journal

Year

Issue

Pages

10-21

Physical description

Dates

published
2015

Contributors

  • Uniwersytet Śląski, Katowice

References

  • Burke, S. (23 czerwca 2010). GG: Gaming Culture – The Meaning of ‘Gamer’. Online: <http://www.gamersnexus.net/gg/382-gaming-culture-defined>.
  • Fairclough, N., Wodak, R. (1997). Critical Discourse Analysis. W: T. van Dijk (red.), Discourse as Social Interaction (s. 258–284). London: SAGE.
  • Foucault, M. (1995). Historia seksualności (tłum. B. Banasiak, K. Matuszewski). Warszawa: Czytelnik.
  • Gackenbach, J. (19 listopada 2012). VideoGames: Brain Gain or Drain - What is a gamer identity or gamer culture? Online: <http://elab.athabascau.ca/podcasts/vgp/videogames-brain-gain-or-drain-what-gamer-identity-or-gamer-culture>.
  • Hamilton, M. (10 grudnia 2013). In defence of ‘gamer’. Online: <http://maryhamilton.co.uk/2013/12/reclaiming-gamer/>.
  • Harrison, A. (2 września 2013). Rise of the new geeks: how the outsiders won. Online: <http://www.theguardian.com/fashion/2013/sep/02/rise-geeks-outsiders-superhero-movies-dork>.
  • Ideas Without End (18 lipca 2012). Is „Geek Culture” Really Mainstream? Online: <http://ideaswithoutend.wordpress.com/2012/07/18/is-geek-culture-really-mainstream/>.
  • Jabłońska, B. (2013). Krytyczna analiza dyskursu w świetle założeń socjologii fenomenologicznej (dylematy teoretyczno-metodologiczne). Przegląd Socjologii Jakościowej, IX/1, 48–61. Online:<http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume21/PSJ_9_1_ Jablonska.pdf>.
  • Juul, J. (2010). A Casual Revolution: Reinventing Video Games and Their Players. Cambridge: The MIT Press.
  • Keogh, B. (10 grudnia 2013). on the dominant discourse of ‘gamer’. Online: <http://ungaming.tumblr.com/post/69639708331/on-the-dominant-discourse-of-gamer>.
  • Kowert, R., Oldmeadow, J. (czerwiec 2012). The Stereotype of Online Gamers: New Characterization or Recycled Prototype? Online: <http://www.digra.org/digital-library/publications/the-stereotype-of-online-gamers-new-characterization-or-recycled-prototype/>.
  • Lien, T. (2 grudnia 2013). No Girls Allowed. Online: <http://www.polygon.com/features/2013/12/2/5143856/no-girls-allowed>.
  • Merriam-Webster. gamer. Online: <http://www.merriam-webster.com/dictionary/gamer>
  • Oxford Dictionaries. gamer. Online: <http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/gamer>.
  • Parkin, S. (9 grudnia 2013). If you love games, you should refuse to be called a gamer. Online: <http://www.newstatesman.com/if-you-love-games-you-are-not-a-gamer>.
  • Sheffield, B. (15 maja 2013). Opinion: Let’s retire the word ‘gamer’. Online: <http://www.gamasutra.com/view/news/192107/Opinion_Lets_retire_the_word_gamer.php>.
  • Snider, M. (30 grudnia 2009). Talking casual games with author Jesper Juul. Online: <http://content.usatoday.com/communities/gamehunters/post/2009/12/casual-games-conversation-withauthor-jesper-juul/1#.U4LATChnMg5>.
  • Sweedyk, E., De Laet, M. (July 2005). Women, Games, and Women’s Games. Online: <http://connection.ebscohost.com/c/articles/18088862/women-games-womens-games>.
  • The Bossy Pally (3 sierpnia 2012). Identity: Gamer. Online: <http://bossypally.wordpress.com/2012/08/03/identity-gamer/>.
  • Urban Dictionary (18 czerwca 2006). True Gamer. Online: <http://pl.urbandictionary.com/define.php?term=True%20Gamer>.
  • Van Dijk, T. (2003). Critical Discourse Analysis. W: D. Schiffrin, D. Tannen, H. Hamilton (red.), The Handbook of Discourse Analysis (s. 352–371). New York: Wiley-Blackwell.
  • Warren, J. (20 lutego 2014). What is a Gamer? Online: <https://www.youtube.com/watch?v=zw_SVsZ2v7Q>.
  • Wodak, R., Meyer, M. (2009). Critical Discourse Analysis: History, Agenda, Theory and Methodology. W: R. Wodak, M. Meyer (red.), Methods for Critical Discourse Analysis. London: SAGE.
  • YourDictionary. gamer. Online: <http://www.yourdictionary.com/gamer>.

Notes

PL
Data dostępu do źródeł internetowych wykorzystanych w tekście: 19 maja 2014

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2080-4555

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-306820ea-49a0-4d57-9f53-7d5bb1ea7113
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.