Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 3 | 1 | 133-146

Article title

Modele biznesowe a proces tworzenia wartości w gospodarce cyfrowej

Content

Title variants

EN
Business models in the process of value creating in digital economy

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Rozwój technologii ICT przekłada się na konieczność zmiany modeli biznesowych przedsiębiorstw. Kluczowym elementem w procesie tworzenia wartości staje się klient, który dzięki wielokanałowym platformom wymiany uzyskuje możliwość ciągłej komunikacji z przedsiębiorstwem i innymi elementami ekosystemu, do którego należy. Wartość nie jest wyłącznie funkcją produktu lub usługi, nie jest stała ani trwała i w coraz mniejszym stopniu jest kontrolowana przez podmiot oferujący produkt/usługę. Jest natomiast funkcją dostępnej przestrzeni wyboru dla klienta, podziałem jej zasobów i wzrostem mobilności.

Keywords

Year

Volume

3

Issue

1

Pages

133-146

Physical description

Contributors

  • Dr hab., prof. UE, Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem, Wydział Zarządzania, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, ul. 1 Maja 50, 40-287 Katowice

References

  • Amit R., Zott C. (2001), Value creation in e-business, „Strategic Management Journal”, Vol. 22.
  • Bowman C., Ambrosini V. (2000), Value creation versus value captur: Towards a coherent definition of value in strategy, „British Journal of Management”, Vol. 11, No. 1.
  • Brandenburger A., Stuart H. (1996), „Journal of Economics and Business Strategy”, Vol. 5.
  • Chesbrough H. (2010), Business model innovation: opportunities and barriers, „Long Range Planning”, Vol. 43.
  • Demil B., Lecocq X. (2010), Business model evolution: In search of dynamic consistency, „Long Range Planning”, t. 43.
  • Dobiegała-Korona B. (2006), Wartość klienta czy wartość dla klienta?, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 1.
  • Dobiegała-Korona B., Doligalski T. (2010), Zarządzanie wartością klienta. Pomiar i strategie, Poltext, Warszawa.
  • Doyle P. (2003), Marketing wartości, Felberg SJA, Warszawa.
  • Johnson M., Christensen C., Kagermann H. (2008), Reinventing your business model, „Harvard Business Review”, Vol. 86.
  • Keen P., Williams R. (2013), Value architectures for digital business: Beyond the business model, „MIS Quartrerly”, Vol. 37, No. 2.
  • Mol J., Wijnberg N., Carroll C. (2005), Value chain envy: Explaining new entry and vertical integration in popular music, „Journal of Management Studies”, Vol. 42.
  • Pagani M. (2013), Digital business strategy and value creation: Framing the dynamiv cycle of control points, „MIS Quartrerly”, Vol. 37, No. 2.
  • Prahalad C., Bettis R. (1986), The dominant logic: The new linkage between diversity and performance, „Strategic Management Journal”, Vol. 6.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-30822248-5be5-429a-b139-4ce8ca870324
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.