Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 51 | 2(204) | 183-190

Article title

Pismo jako środek obiektywizacji języka i poznania

Authors

Content

Title variants

EN
Writing as a Tool for Objectification Language and Cognition

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł odpowiada na pytanie, w jaki sposób pismo, dzięki procesowi obiektywizacji języka, przyczynia się do obiektywizacji znaczeń. Proces ten opisany zostanie na przykładzie antropologii słowa E. Havelocka i psychologii piśmienności D. Olsona. Przedstawione funkcje pisma w wyłonieniu się świadomości metajęzykowej i ukonstytuowaniu relacji poznawczej wskazują, że nie każdy rodzaj zewnętrznych reprezentacji, jak sugeruje Wittgenstein, jest równie użyteczny w procesie obiektywizacji znaczeń.
EN
The paper answers the question, how writing, in virtue of the process of language objectifi cation, contributes to objectifi cation of meaning. This processes are described by appealing to E. Havelock’s anthropology of the word and by D. Olson’s psychology of literacy. Writing contributes to metaliguistic awareness and constitute epistemic relation. This suggest that not every kind of external representations is equally suited to contribute to the process of objectifi cation of meaning.

Year

Volume

51

Issue

Pages

183-190

Physical description

Dates

published
2015

Contributors

  • Instytut Filozofii, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej

References

  • Austin J. L., 1993, Mówienie i poznawanie, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa: PWN.
  • Devlin K., 1999, Żegnaj Kartezjuszu. Rozstanie z logiką w poszukiwaniu nowej kosmologii umysłu, tłum. B. Stanosz, Warszawa: Prószyński i S-ka.
  • Doherty M., Perner J., 1998, Metalinguistic awareness and theory of mind, „Cognitive Development” 13.3: 279–305
  • Goody J., 2011, Poskromienie myśli nieoswojonej, tłum. M. Szuster, Warszawa: PIW.
  • Havelock E., 2006, Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze zachodu, tłum. P. Majewski, Warszawa, Wydawnictwa UW.
  • Havelock E., 2007, Przemowa do Platona, tłum. P. Majewski, Warszawa, Wydawnictwa UW.
  • Homer B., 2009, Literacy and Metalinguistic Development, w: D. R. Olson N. Torrance (eds.), Cambridge Handbook of Literacy, New York: Cambridge University Press, p. 487–500
  • Homer B., Olson D. R., 1999, Literacy and Children’s Conception of Words, „Written Language and Literacy”, 2.1: 113–140.
  • Jahandarie K., 1999, Spoken and Written Discourse. A Multi-disciplinary Perspective, USA: Greenwood Publishing Group.
  • Olson D. R., 1996, Towards a Psychology of Literacy: On the Relations Between Speech and Writing, “Cognition” 60.1: 83–104
  • Olson D. R., 2010, Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje czytania i pisania, tłum. M. Rakoczy, Warszawa, Wydawnictwa UW.
  • Olson D. R., 2013, Writing, the Discovery of Language and the Discovery of Mind, „Dialogue and Universalism” 23.1: 9–14.
  • Prechtl P., 2007, Wprowadzenie do filozofi i języka, tłum. J. Bremer, Kraków: WAM.
  • Wittgenstein L., 2000, Dociekania fi lozofi czne, tłum. B. Wolniewicz, Warszawa: PWN.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-33240a27-c2e2-4556-96d7-58a58357288c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.